Dag 13: Naar de tuinen van Manoir-d'Eyrignac

Frankrijk, La Chapelle-Aubareil

Vandaag een planning voor bijzondere tuinen en de stad Sarlat. Helaas valt er nog wat regen als we opstaan, dus het wordt voor de eerste maal niet buiten ontbijten. Maar het is snel over en de koffie drinken we alweer in de tuin met het prachtig uitzicht over de omgeving. En even later komt Jacques weer even langs, vandaag met een paar aubergines. Allemaal uit eigen tuin. Met handen, voeten en Google Translate maakt hij ons ook nog duidelijk dat hij truffels kweekt bij de boomgaard. Ja, ja, laat Jacques maar schuiven.

Na de koffie vertrekken we voor een korte rit naar de tuinen van het landhuis van Eyrignac, Les Jardins Du Manoir D'Eyrignac. Een historische monument sinds 1986 en behorend tot de mooiste tuinen van de Perigord. In de achttiende eeuw werd de tuin aangelegd en in de negentiende eeuw heraangelegd in Engelse stijl. Dat was toen de mode. In 1960 echter besloot de eigenaar de tuin te herstellen in haar oorspronkelijke staat. Dat kon via manuscripten en tekeningen die hij vond. Het geheel bestaat voornamelijk uit niet-bladverliezende planten als taxus, buxus, haagbeuk en cipressen. Maar ook zijn er stukken met fraaie lelies, lavendel, etc. met de fraaiste namen als Lentetuin, Groententuin, Bloementuin, de Vagabond Tuin, de Dronkenheidstuin, de Windward Girls' Square en de Luchtreflectie. Tot slot worden er dit jaar ook een groot aantal werken van de beeldhouwer Pierre Treilhes tentoongesteld. Het gaat hierbij om een 60-tal metalen sculpturen van de Franse Haan tot een muziektrio. Je moet er van houden. Waar wij ons echter op focussen is de pracht aan vlinders en andere insecten die er in de tuin zijn. Van de kleine Kolibrie-vlinder tot de prachtige en grote Koninginnepage.

Dan is het de hoogste tijd voor onze picknick. Met vanuit de entree van de tuin een prachtig uitzicht over de omgeving. Prachtige plek om weer even tot rust te komen. Daarna verder voor een wandeling door de omgeving en zijn na anderhalf uur weer terug bij de entree.
Inmiddels is het al laat in de middag en moeten we onze plannen bijstellen. Het heeft geen zin meer om nog naar Sarlat te gaan. Ze moeten daar nog maar even op ons wachten. We besluiten nog even de mooie plekken van de tuin nogmaals te bekijken en dan met name of er nog vlinderpracht is bijgekomen. En er blijken meer dan genoeg vlinders te zijn, maar door de felle zon zijn alle vlinders wat drukker dan in de ochtend en dus slecht op de foto vast te leggen.

Via de fraaie - typisch Franse - slingerende wegen rijden we terug naar La Galinie. Tijd voor een wijntje en een stukje Franse kaas, de dag kan niet meer stuk.

Petanque stand: Het is een zeer spannende strijd, de stand is nu 6-5 in het voordeel van de BN'er.
Weer: We staan op met de regen, maar tegen 10 uur is het droog. Bewolking en zon wisselen elkaar af, maar in de middag heeft de zon weer de overhand. In de ochtend blijft de temperatuur op 21 graden steken en in de middag gaat de temperatuur naar 27 graden.
KM gereden: 42, totaal 2434 km.