Dag 24: De kust van Carolles en Jullouville

Frankrijk, Jullouville

De ochtend heerlijk rustig op het terras van ons huisje doorgebracht. Met geregeld bezoek van een van de katten van onze gastvrouw. In de tuin vinden we de witte spin van gisteren terug, alleen is hij nu geel geworden. Het blijkt ook het vrouwtje van de gewone kameleonspin te zijn, die verkleurt. Hoe leuk! We besluiten pas na de lunch te vertrekken, zo rond half twee.

Voor vanmiddag staat er een leuke wandeling gepland op korte afstand van ons verblijf. Met 10 minuten rijden zijn we dan ook bij de parkeerplaats nabij de Sol Roc, waarvandaan onze wandeling start. Een wandeling van ruim 8 km die ons zwaarder valt dan gedacht. De eerste 4,5 km is de tocht over de kliffen van de Normandische kust. In het begin nog met veel bewolking en naarmate de lucht blauwer wordt, de oceaan blauwer wordt, het pad zwaarder begint te worden. Soms vlakke stukken door bosjes, maar ook soms steile hellingen over de rotsen. Daarbij is Trudie soms, terecht, bang om te vallen met haar heupen. Gelukkig zijn de steilste stukken na de eerste 2,5 km voorbij. Daarna nog wel flink klimmen en dalen, maar geen rotspartijen meer.
De tocht gaat ook langs twee van de Vauban hutten, die van Champeaux en die van Carolles. De Vauban hutten zijn observatieposten, gebouwd door de Franse kustwacht, in de 17e - en in het begin van de 18e - eeuw. Doel was om de kusten te bewaken en te verdedigen.
Naast deze opmerkelijke hutten is vooral het uitzicht over de Atlantische Oceaan en de baai van Mont Saint-Michel magnifiek. En Mont Saint-Michel zelf is , ondanks meer dan 10 km ver over zee, goed te zien. De top is net voorbij de Vauban hut van Carolles, bij de Rocher du Sard. Deze rots, ook rock of the devil, devil's chair of Napoleon's hoed genoemd, is een natuurlijke curiositeit. De hoge rots, domineert de vallei van Lude en de baai van Mont-Saint-Michel. Volgens de legende zocht de Duivel er zijn toevlucht tijdens een gevecht met St. Michael.

De laatste 3,5 km gaat de tocht door enkele gehuchten en door landbouwakkers. Minder fraai maar wel gemakkelijker lopen. Uiteindelijk komen we na 3 uur en 16 minuten weer aan bij de wagen en zijn moe maar zeer voldaan.

Met de wagen rijden we via Carolles door naar het nabijgelegen Jullouville, waar we nog even in het dorp kijken en dan op een terras neerploffen. Heerlijke Touraine Sauvignon erbij, onze dag kan niet meer stuk.
Als laatste nog even een kijkje nemen bij de Boulevard, al is dat wel een groot woord voor een enkele bar en verder slechts huizen.

Daarna naar ons tijdelijk huis en een potje koken. Daar wacht de kat ons weer op. En verrassend, ook het vrouwtjes kameleonspin die inmiddels weer de witte kleur heeft aangenomen.

Petanque stand: Vandaag is er wederom wegens gebrek aan een strijdtoneel geen match geweest tussen de giganten. Derhalve is de stand ongewijzigd : 9-8 voor de BN'er.
Weer: Zon en bewolking wisselen elkaar vandaag geregeld af. De temperatuur in de ochtend is rond de 18 graden. Lekker in de zon, maar een beschut plekje is nodig als de wolken er weer voor zitten. In de middag loopt de temperatuur iets op tot 20-21 graden.