Dag 3: Stone Mountain Park

Verenigde Staten, Stone Mountain

Nadat het de hele nacht geregend heeft is het eindelijk droog als we om acht uur opstaan. Na het ontbijt even de waste tanks legen voor we de weg opgaan. Helaas zit de sewer afvoer op de campground geheel vol door de regenval. Lozen zit er dus even niet in.

Vandaag gaan we het park in en Stone Mountain op. Helaas is er nogal wat nevel en is de berg ook achter de nevel verscholen. We gaan dus eerst maar even een stukje in de buurt rondrijden en wat vergeten boodschappen bij de Walmart Neighborhood Market halen. Gelijk maar wat halloween snuisterijen opgehaald, het is er immers de tijd voor en dan kunnen we onze camper verder opfleuren.

We gaan terug naar het park en vanaf de parkeerplaats zien we direct het beeldhouwwerk. Op de berg is de Confederate Memorial Carving, het grootste reliëf beeldhouwwerk ter wereld en toont drie zuidelijke leiders van de Amerikaanse Burgeroorlog: President Jefferson Davis en de generaals Robert E. Lee en Thomas J. ‘Stonewall’ Jackson (samen met hun favoriete paarden, ‘Blackjack’, “Reiziger” en “Little Sorrel”). Het gehele oppervlak is 6.400 m2. Het snijwerk van de drie mannen meet 23 m bij 48 m.

We lopen richting de kabelbaan en gaan daarmee omhoog langs de berg. Stone Mountain is een pluton. De koepel van Stone Mountain, voornamelijk samengesteld uit monamoniet van kwarts, werd gevormd tijdens de vorming van de Blue Ridge Mountains rond 300-350 miljoen jaar geleden. Het is ontstaan ​​als gevolg van het opwellen van magma vanuit de aardkorst. Dit magma stolde om graniet te vormen binnen de korst vijf tot tien mijl onder het oppervlak. De top van de berg is een landschap van kale rots- en rotspoelen en het biedt uitzicht op de omgeving, waaronder de skyline van het centrum van Atlanta, de Kennesaw-berg, en op zeer heldere dagen zelfs de Appalachen. Op sommige dagen is de top van de berg gehuld in een zware mist en kan het zicht beperkt blijven tot slechts enkele meters. Bij ons zat et er dus net tussenin. Helaas zijn vele attracties uitsluitend in het weekeinde geopend, zodoende missen we de 4D en de lasershows.

Aan het eind van de middag zijn we terug op de campground en genieten van het weer, al is er Ducks in Stone Mountain Parknog steeds geen zon. De eekhoorns en de ganzen zitten rondom ons. Om half vijf breekt eindelijk d zon door en binnen no-time is de hele hemel blauw. We gaan dan ook lekker buiten eten en ruiken overal de kampvuren. Heerlijk!
In de avond komen er steeds meer ganzen op visite. Om niet alsmaar door de drek te hoeven lopen verjagen we ze maar. De vakantie is echt begonnen.