Dag 25: Amish Experience, Bird in Hand

Verenigde Staten, Elverson

Het is een prachtige dag en dat komt goed uit nu we een dag in Amish Country zullen doorbrengen. Met een rit door het boerenland gaan we richting de Amish Experience, in de plaats met de fantastische naam Bird In Hand. In het hart van Lancaster Amish Country, omringd door Amish boerderijen tussen Bird-in-Hand en Intercourse, ligt de Amish Experience op de Plain & Fancy Farm.

Al meer dan 50 jaar is de Amish Experience het interactieve centrum voor rondleidingen over Amish Farmlands, buggytours met Amish people, bezoek aan Lancaster County's enige officieel aangewezen Amish House & One-Room School en het spectaculaire Amish Experience Theater met de film over Jacob's Choice.

Allereerst doen we de toch met de Buggy door het Amish boerenland, waarbij we een boerderij aandoen. Een leuke maar toeristische tocht. Daarna op naar de film.
Jacob's Choice is een film over Jacob's uitdagingen met geloof, traditie en geliefden in een snel veranderende werelden ons een aangrijpende manier raakt. Het geeft begrip van wat het betekent om Amish te zijn, en de banden die de gemeenschap door de eeuwen heen blijven binden.

In de middag de Amish Farmlands tour, die ons diep in het hart van de oudste Amish-gemeenschap ter wereld brengt. De Amish Country Tours-gids geeft veel toelichting en we zien veel van de fascinerende bezienswaardigheden en werkzaamheden. Tevens wordt er nog een bezoek gebracht aan een handwerk- en quiltwinkel.

Tot slot de Amish Country Homestead, de thuisbasis van de fictieve Amish-familie van Daniel en Lizzie Fisher uit de film "Jacob's Choice".
In de Homestead leren we Amish-tradities en -praktijken, gewone kleding en leven zonder elektriciteit. De Fisher One-Room School is verbonden aan het huis en is gevuld met authentieke bureaus en meubels van een echte Amish-school. Je leert de traditie om acht cijfers in één kamer te onderwijzen. We waren daar als enige gasten en namen plaats in de schoolbanken terwijl onze tourguide het verhaal van de Amish nogmaals vertelde. Maar ook meer in detail. van de bijkeuken gevuld met vers ingeblikte groenten tot de eenvoudige kleding van de familie ... van propaangestuurde lampen tot met luchtcompressoren aangedreven apparaten. Het geeft echt inzicht in de complexe raadsels van een cultuur die heel anders is dan de onze.
Een heel inspirerende dag die veel inzicht geeft in het ontstaan, het leven en cultuur van de Amish en de Mennoneiten.

In de namiddag met de camper nog verder door het zonnige Amish farmland gereden en voor het diner weer naar de Windmill Family Restaurant, waar men ons nog van gisteren herkende.