Dag 2: Via Beaune naar de Jura

Luxemburg, Hesperange

Vandaag een rustige start. Na het ontbijt richting het zuiden - de tank is vol - en voorbij Metz en Nancy, als we al weer even op de tolweg zitten, een koffiestop in de stralende zon. Daarna door voor de wandeling van vandaag in Beaune, de wijnstad van de Bourgogne.
Beaune is een kleine stad in het Franse departement Côte-d'Or, gelegen in het oosten van het land in de regio Bourgogne-Franche-Comté. De stad wordt beschouwd als de hoofdstad van de wijnstreek Bourgogne, en is erkend als UNESCO-Werelderfgoed.
Hier maken we een rondwandeling door de stad met de oude straatjes in het centrum en bij de Notre Dame. Daarna naar de place to be in Beaune, Hotel de Dieu. Het Hôtel-Dieu van Beaune is de bekendste bezienswaardigheid van het stadje. Het gebouw dateert uit de 15e eeuw en werd nog tot 1971 als ziekenhuis gebruikt. De grote ziekenzaal vormt een geheel met de kapel, zodat de zieken vanuit hun bed de mis kunnen volgen. Heden ten dage is het een druk bezocht museum, niet in de laatste plaats voor de fantastische daken op de binnenplaats. Het was zeker een bezoekje waard.

Daarna nog even rondgelopen en naar de supermarche van E.Leclerq gereden. De supermarkten in Frankrijk zijn soms zo groot, dat ze vergelijkbaar zijn met de gigantische Wallmart winkels in de Verenigde Staten. Wat shopping voor het weekend gedaan en dan snel door naar onze gite.

Het is nog een kleine twee uur rijden over de stille tolwegen voordat we bij Oyonnax de bergweg naar La Plesse oprijden. Tegen 7 uur arriveren we bij de gite aan La Semine, waar eigenaar Erick ons al opwacht. Het huis is mooi ruim en een prachtige tuin met uitzicht. Wel is het huis donker en koud doordat er nagenoeg geen ramen zijn. Maar we hopen ook vooral de tijd buiten door te brengen.
Als Erick ons heeft rondgeleid gaan we eerst maar snel uitpakken en dan met een echte Franse baquette en Franse kaas ons weekje starten.
Délicieux, comme Dieu en France!

Weer: In de ochtend zonnig en rond de 25 graden, in de middag stralend blauw en rond 30 graden.