Dag 21: De bron van het Zillertal, Schlegeis

Oostenrijk, Gemeinde Aschau im Zillertal

Via de zeer drukke wegen en het bekende Mayrhofen rijden we naar de bron van het Zillertal, de Schlegeis stuwdam. Om hier te komen moeten we via de
Schlegeis Alpenstraße. De Schlegeis Alpenstraße is een tolweg en leidt naar een adembenemende hoge bergwereld. Watervallen, natuurstenen tunnels en enkele
gletsjergezichten wachten ons op langs en aan het einde van de13,3 km lange route. Een route die een groot deel maar 1-baans is. Dat heeft tot gevolg dat stoplichten regelen of het stijgende, danwel het dalende verkeer kan rijden. Gaat het stoplicht net voor je op rood (zoals uiteraard bij ons) dan is de wachttijd weer 20 minuten.

Bij het meer gekomen ben je die irritatie direct weer kwijt. Wat een prachtige omgeving is het bij het stuwmeer. We volgen het rivierpad langs het meer met een prachtig uitzicht op de Speichersees en de hoogste berg van de Zillertaler Alpen, de Hochfeiler met een hoogte van 3.509 m. We lopen door tot een stukje op de voet van de Speichersees en keren dan weer om. Door de gure wind wordt het hier ondanks de zon toch wel fris.

Op een beschutte plek op een van de vele rotsen nuttigen we onze boterham. Ook dan is het genieten van de prachtige omgeving tegen de blauwe lucht met een enkele wolk. We lopen dezelfde route terug, rond het meer is helaas niet mogelijk. Als we na zo'n 3,5 uur terug zijn bij de wagen hebben we weer bijna 10 kilometer afgelegd. In deze omgeving gaan de kilometers vanzelf.

Met nog een tussenstop voor een bakkie koffie en een mooi uitzicht op een waterval rijden
we langzaam (heel langzaam) terug het dal in. In Mayrhofen zoeken we een Imbiss op voor een makkelijke maal en keren dan tegen 7 uur terug in het appartement. Morgen wordt een heel andere dag.