Dag 22: Luçon en Plan d'Eaux des Guifettes

Frankrijk, L'Aiguillon-la-Presqu'île

Vandaag geen wekker, we hebben een "rustige" dag in de omgeving gepland. Onderweg op een veldje lekker een bakkie koffie drinken en dan door naar het op 30 km gelegen Luçon , een gemeente in de regio Pays de la Loire van het departement Vendée.

Luçon was oorspronkelijk een havenplaats, dicht bij zee gelegen. Latere inpoldering van de Golfe des Pictons heeft ertoe geleid dat de plaats ver van zee kwam te liggen en alleen via een kanaal bereikbaar werd. In de zevende eeuw werd in Luçon een benedictijner abdij gesticht, die in 1317 werd omgezet in een bisschopszetel. De bekendste bisschop van Luçon was Kardinaal de Richelieu. Het voornaamste bouwwerk in Luçon is de kathedraal, gewijd aan Notre Dame de l'Assomption. Begonnen in de dertiende eeuw als abdijkerk, werd het in latere eeuwen uitgebreid. Naast de kathedraal bevindt zich een fraaie kruisgang in gotische en renaissancestijl.
Wij maken vanaf de kathedraal een stadswandeling van 3,5 km. De stad heeft naast de kathedraal een bijzonder fraaie stadstuin, le Jardin Dumaine. Eigenlijk zijn deze twee bezienswaardigheden het enige noemenswaardige in een verder vrij troosteloze stad.

Vanuit de stad rijden we door naar het op 5 km gelegen Plan d'Eaux des Guifettes. Een meer van ruim 4 km omtrek. Daar nemen we eerst onze "yaourt lunch" en strijden daarna de dagelijkse petanque wedstrijd. Op dat moment ook de prima berichten over de schoolrapporten van Ayoub en Aya. Dus even een telefoontje naar Alphen om te zeggen hoe trots we op de kids zijn.
Daarna een heerlijke wandeltocht over het boerenland rond het meer. De plaatselijke stier komt even kijken wat wandelaars hier doen. Hij ziet er gevaarlijker uit dan hoe hij zich gedraagt. Hij laat zich dan ook gewillig portretteren.
Na weer zo'n anderhalf uur in de zon rond het meer te hebben gelopen sluiten we ons bezoek aan Lucon en omgeving af, en rijden terug naar La Faute-sur-Mer. Hier moeten we al beginnen aan het inpakken van de eerste spullen voor ons vertrek naar Bretagne en Normandië.

Petanque stand: De strijd wordt steeds verhitter, beide sterren zijn aan elkaar gewaagd. Toch is het vandaag Mrs. T. die met lege handen naar huis keert. Maar de strijd is nog lang niet gestreden met de stand van 9-8 voor de BN'er.
Weer: In de ochtend wisselen zon en bewolking elkaar nog af. de temperatuur is dan ca. 21 graden. En al zien we in de verte nog dikke wolken, na de middag is het nagenoeg geheel zon waar wij zijn en loopt de temperatuur op tot een heerlijke 24 graden.