Dag 7: Natuurreservaat Glaskogen

Zweden, Årjäng

Vandaag hebben we een fijne wandeling in het Natuurreservaat Glaskogens gemaakt. Het Glaskogen-natuurreservaat ligt 35 kilometer ten zuidwesten van Arvika in de regio Värmland. Met 300 kilometer aan wandel- en fietspaden door de bossen en kanoroutes over circa tachtig meren, waaronder het grootste Stora Gla, is het park populair bij actieve natuurliefhebbers. Een ideale plek om de Zweedse wildernis in te trekken.
Wij beginnen ons bezoek bij het Glaskogen-informatiecentrum in het gehucht Lenungshammar. Daar trekken we verder te voet het reservaat in. In dit bosrijke en heuvelachtige gebied komen reeën, vossen, dassen en elanden voor. Helaas hebben wij slechts fraaie insecten kunnen bewonderen. Maar de wandeling van zo'n 8 km was de moeite waard.
Geologische en historische wetenswaardigheden worden langs het wandelpad op borden weergegeven, soms helaas alleen in het Zweeds. Zo zijn hier archeologische vondsten van bewoners uit het Stenen Tijdperk gedaan en zijn er restanten van nederzettingen uit de 18e eeuw.
De wandeling sluiten we af bij Café Carl, waar we van de warme koffie en de beroemde wafels met vruchten genieten. Voor het Relive filmpje van de wandeling zie > https://www.relive.cc/view/vDqgK2oQoVq
Daarna weer over de onverharde wegen terug naar ons huisje.

Na het avondeten gaan we nog even op weg naar Årjäng om de stad te bekijken en daarna de bossen in om elanden te spotten. Mooie route maar hellaas weer geen elanden. Wel weer twee herten in de verte maar dat was het. De elandroute is vooralsnog zonder elanden.

Weer: Bewolkt en af en toe een zonnetje er tussendoor met een temperatuur van 19-20 graden.