Dag 14: Alta cultureel

Noorwegen, Gargia

In de ochtend maken we eerst een prachtige wandeling vanuit onze Lodge door de bossen de bergen in. Een vermoeiende klim naar de (bijna droge) watervallen welke toch zeker de moeite waard is. Na uren zijn we weer terug bij de Lodge en pakken dan de wagen naar Alta.

We gaan daar eerst naar het Alta museum, ook wel het Alta Museum - World Heritage Rock Art Centre genoemd. Eerst naar het museum en dan naar buiten waar we over paden lopen die rondom het rotstekeningen zijn gerangschikt met een fantastisch uitzicht over de Alta Fjord. De 2000 tot 6200 jaar oude rotstekeningen tonen het leven van jagers en vissers. Het is zonnig weer, maar ook nu is de temperatuur weer erg laag en komt niet boven de 10 graden.

Alvorens voor het diner het restaurant op te zoeken bezoeken we eerst nog de Northern Lights Cathedral. De moderne kerk is in 2013 in circulaire stijl gebouwd. De bouwperiode van de kerk was 2009–2013. Het gebouw is gebouwd van beton en hout met buitenbekleding van titaniumplaten. Het centrale kenmerk is de grote spiraal. Het interieur bevat kunstwerken van de kunstenaar Peter Brandes.
Gelukkig is het restaurant vlakbij de kerk en hoeven we niet ver meer te lopen. Na het restaurant ploffen we na deze vermoeiende dag neer in onze Lodge.