Dag 15: Fredericksburg en Texas Hill Country

Verenigde Staten, Kerrville

Vandaag, na twee weken, voor het eerst dat we het ontbijt buiten in het zonnetje kunnen nuttigen. De oranke verpakking van de Reese Puffs en de glazen jus d'orange maken het nog zonniger. Eind van de ochtend vertrekken we voor rit van een half uurtje naar Fredericksburg.
Fredericksburg is de zetel van Gillespie County en telt ruim 10.000 inwoners. De stad werd gesticht in 1846 en vernoemd naar Prins Frederik van Pruisen. Oud-Duitse ingezetenen noemden Fredericksburg vaak Fritztown, een bijnaam die nog steeds wordt gebruikt. De stad is de thuisbasis van Texas German, een dialect dat wordt gesproken door de eerste generaties Duitse kolonisten die aanvankelijk weigerden Engels te leren.
Fredericksburg heeft geprofiteerd van alle toerisme naar het nabijgelegen Luckenbach. Een dorp met DRIE (3) inwoners waar we eerder waren en door muziekfestivals het kleine stadje voortstuwden tot wereldwijde faam. In 1977 namen Waylon Jennings en Willie Nelson hun hit Luckenbach, Texas (Back to the Basics of Love) op.
Fredericksburg is aantrekkelijk geworden voor gepensioneerden en mensen die willen verhuizen naar een eenvoudiger manier van leven.

Fredericksburg in de 21e eeuw is in een staat van verandering. Naarmate elke generatie afstammelingen van de oorspronkelijke kolonisten sterft of naar nieuwe horizonten verhuist, sterft ook de authenticiteit van de landelijke Duitse boerderijcultuur van de Texas Hill Country-gemeenschappen weg. Het vermengt zich geleidelijk met de gewoonten van nieuwkomers en wordt vervangen door op toeristen gerichte concepten van zowel het Duitse erfgoed als de cowboycultuur in Texas. Voor ons als tourist is het met alle artshops, pubs en live music scene toch nog echt een topper.

Aan het eind van de dag verlaten we de stad en gaan naar het oosten voor ons overnachtingsadres op South Llano River State Park. Vanavond BBQ bij het kampvuur. Een mooi einde van een zonnige dag.