Dag 13: Great Smoky Mountains National Park

Verenigde Staten, Cherokee

Wanneer we vroeg van de River Valley campground vertrekken is het bewolkt en nog knap fris. We trekken de Great Smoky Mountains in en rijden langs de Ocanoluftee River de bergen in. Het is een feest om hier in de natuur te rijden langs bossen, wilde rivieren en watervallen.
Tegen de tijd dat we aankomen op Elkmont campground is de zon heerlijk gaan schijnen. We zijn vroeg dus kunnen zelf een mooi plekje zoeken, Langs een smal beekje vinden we een prachtplek.

Na te zijn gesettled gaan we direct een stuk wandelen. De brug over de Little River en dan naar de Ghost Town van de Appalacian Club. Een walhalla voor de Urbex fotograaf.
Deze oude ghost town, gelegen naast de vroegere houtkapstad Elkmont, was vroeger begonnen als de “Appalachian Club” vakantiegemeenschap. Het land was ooit in handen van de Little River Timber Company. Rond 1910 begon de Appelachian Club land te verkopen aan particulieren, voornamelijk jacht- en visliefhebbers, als een soort van society. Het clubhuis zelf werd als lodge gebruikt, maar binnen enkele jaren begonnen veel leden hun eigen vakantiehuizen te bouwen.
In 1920, na een bezoek aan Yellowstone, begon Willis P. Davis, een huiseigenaar in Elkmont, met het idee van een nationaal park in de Smokies. De Amerikaanse regering kwam uiteindelijk overeen om het nationale park te vestigen als de staten Tennessee en Noord-Carolina het land kochten. Terwijl de meeste anderen binnen de parkgronden gedwongen waren hun eigendommen te verkopen en te verhuizen, waren de huizenbezitters van Elkmont in staat hun huisjes tegen halfprijs te verkopen in ruil voor levenslange huur. De meeste huurovereenkomsten voor de huisjes zijn nu verlopen.
Bij het vervallen van de overeenkomsten heeft de National Park Service in 1982 opgeroepen om alle bebouwing te verwijderen en de natuur zijn gang te laten gaan. Veel van de huisjes werden echter geplaatst op het Nationale Register van Historische Plaatsen, waardoor ze beschermd werden tegen vernietiging. In 2009 kondigde de National Park Service aan om het Appalachian Clubhouse en 18 cottages in de Appalachian Club-afdeling te herstellen. Alle andere gebouwen worden gedocumenteerd en verwijderd.

Na de lunch nog even een paar uurtjes van de zo’n genieten op ons plekke en aan het eind van de middag naar Pigeon Forge. Eerst even de voorraden aanvullen bij de Wal-Mart en daarna voor de befaamde Bourbon Chicken Sizzling naar Denny’s. Tegen het donker zijn we weer terug op de campground en genieten nog even van de snel afkoelende avond.