Dag 13: Dodelijk: Ratelslangen en revolvers

Verenigde Staten, Cochise County

Het is weer heerlijk weer en we starten dan ook vroeg aan onze hike door de bergen, de Foothill trail. Volgens de papieren een moderate tot difficult hike van slechts 3 mijl door de foothill van de bergen. Dat zou echter nog knap tegenvallen. Oh ja, nog even opgemerkt het bordje aan het begin: Op het pad zijn diverse venomous reptiles (ratelslangen, Gila monster 🐉, maar ook andere slangen en giftige spinnen) en daarnaast ook nog oppassen voor mountain lions.
Nadat we een kwartiertje onderweg zijn wordt het pad al lastiger en denken we aan de waarschuwingen aan het begin van het pad. Even later zien we ook al een diamant ratelslang 🐍 die snel voor ons van het pad de bosjes in kruipt. Waarschijnlijk is hij banger voor ons dan andersom, maar ook voor ons is zo’n eerste confrontatie in het wild best eng.
Daarna gaan we onverschrokken door en het stijgende pad wordt al op sommige stukken echt rotsklimmen 🧗🏻‍♀️. Knap dat Trudie dat allemaal, met net een heupoperatie achter de rug, aankan. En eigenlijk blijft de hele “Foothill” hike een tocht van klimmen en dalen, waarvan deels over grindpaden maar ook deels over de rotsen. Het is een prachtige view 🏜 die we vanaf het pad hebben, maar we blijven waaks voor alle Wildlife. Gelukkig komen we geen enge beesten meer tegen. Aan het eind zitten we er allebei behoorlijk doorheen. Volgens onze meting is de 3 mijl in werkelijkheid 3,5 mijl en door het klauteren hebben we er zo’n 2,5 uur over gedaan.
We zijn blij als we weer terug bij de camper zijn. Nog even in het zonnetje ☀️zitten, wat rust kunnen we nu allebei wel gebruiken .

Na de lunch gaan we op weg naar het bekende Tombstone, zo’n 40 km naar het oosten. Tombstone is een historische stad in Cochise County, Arizona, gesticht in 1879 door goudzoeker Ed Schieffelin. Het werd een van de laatste booming towns in het Amerikaanse westen. De stad is vooral bekend als de plaats van het vuurgevecht 🤠 aan de O.K. Corral.
De bloeiende stad ligt op slechts 48 kilometer van de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico en was een open markt voor runderen gestolen uit boerderijen in Sonora, Mexico, door een slecht georganiseerde bende die bekend staat als The Cowboys. De Earp-broers - Wyatt, Virgil en Morgan - en ook Doc Holliday, arriveerden vanuit Dodge City in Kansas, in 1880. De Earps hadden voortdurende conflicten met de Cowboys Ike en Billy Clanton, Frank en Tom McLaury, en Billy Claiborne. De Cowboys bedreigden herhaaldelijk de Earps gedurende vele maanden totdat het conflict escaleerde tot een vuurgevecht op 26 oktober 1881. Het historische vuurgevecht🔫 wordt vaak afgebeeld als voorkomend aan de O.K. Corral, hoewel het eigenlijk op korte afstand in een leeg stuk op Fremont Street gebeurde.
Het hele dorp is afgestemd op dit verhaal, de wegen zijn ervoor afgesloten en de gunshows kan men overal in het dorp bewonderen. De oude saloons, theaters, etc. hebben we allemaal gezien. Wat gedronken bij Big Nose Kate🥤, maar het leukst is het toch op straat, de East Allen Street, waar veel mannen zich als cowboy hebben verkleed en mensen proberen te porren voor hun gunshow. Een enerverende middag. Als afsluiting nemen we het “diner” bij het Longhorn Restaurant, welk ook nog dateert uit de glorietijd van Tombstone.
Als we vertrekken gaan we nog even langs de Boothill graveyard, waar de verslagen Cowboys liggen begraven⚰️. We zijn helaas te laat om nog naar binnen te kunnen, maar we kunnen vanaf de weg nog een paar plaatjes schieten.

Op de terugweg naar het Kartchner Caverns State Park worden we onderweg nog door het checkpoint van de Border Police geleid, waar we met onze kaaskoppen via onze paspoorten nog moeten bewijzen dat we niet illegaal uit Mexico zijn overgekomen. Maar best vriendelijke ambtenaren.

Weer een prachtige en enerverende dag is voorbij.

Weer: een zeer zonnige dag met wat vriendelijke wolken. Temperatuur van 20 graden in de ochtend tot 26 in de middag.