Dag 10: Bugøynes en Kings Crab

Finland, Nuorgam

Vandaag een tocht langs de zuidkant van de Varangerfjord. Stiller en geen doorgaansweg, tenzij je naar Rusland gaat. En dat doen we maar niet.
Na literatuurstudie van alle plaatsjes kiezen we voor Bugøynes. Een klein vissersplaatsje met een prachtige ligging aan de zee. Als we bij Varangerbotn de zuidelijke weg kiezen wordt het direct stiller op de weg en zeker voorbij Grasbakken is het stil op de weg. Alhoewel, hoe minder wagens op de weg, des te meer rendieren we tegenkomen. Soms hele kudde's die prachtig tegen de Varangerfjord afsteken. We nemen dan ook voldoende tijd om hier rustig van te genieten.
Daarna afslaan naar de - niet altijd goede weg - richting Bugøynes. Na nog wat rendieren te hebben ontweken rijden we vanaf de bergen naar beneden en hebben uitzicht op het schilderachtige Bugøynes.

Vóór het begin van de twintigste eeuw was Bugøynes nog maar slecht bereikbaar. De enige mogelijkheid om er te komen was via de zee - het Varangerfjord is een baai van de Barentszzee. Aan de andere kant van het fjord ligt Vadsø, een stadje die toen wel goed bezocht kon worden. In 1962 werd een weg aangelegd tussen Bugøynes en andere plaatsen, zodat de zee niet meer de enige route was om ergens anders te komen.

De plaats is een van de weinige in de gemeente die niet is vernietigd gedurende de Tweede Wereldoorlog. Tegenwoordig wordt er hier volop gevist op de rode koningskrab, die voorkomt in de Barentszzee. Er heerst een Finse invloedssfeer in Bugøynes, aangezien vanaf negentiende eeuw in dit gebied Finnen zitten. De huizen hebben een Finse bouwstijl en de inwoners spreken nog steeds het oude Fins.

Hetdorp kent slechts 1 restaurant. Deze is echter wel zeer bekend om de heerlijke King Crab die men serveert. Als een van de grootste krabsoorten kan de King Crab een spanwijdte van bijna 2 meter behalen. De rode King Crab is een van de populairste krabsoorten voor consumptie, en wij nuttigen dan ook een overheerlijke King Crab Salad in de plaatselijke bistro.

Daarna lopen we over het strand (uiteraard verlaten) en langs de haven en verder door het kleine dorp. Op de terugweg naar onze cottage stoppen we nog een enkele keer voor een korte wandeling door dit fraaie gebied.