Dag 12: Crazy Horse en Mount Rushmore

Verenigde Staten, South Dakota

Vanmorgen eerst nog even rond in Custer State Park, waar we nog bizons en fazanten tegenkomen. Door het fraaie landschap rijden we langs Stockade Lake naar Custer. Custer wordt over het algemeen gezien als de oudste stad gesticht door Europese Amerikanen in de Black Hills van South Dakota en Wyoming. In de 19e eeuw werd er veel goud gevonden tijdens de Black Hills-expeditie van 1874, geleid door de 7e cavalerie onder leiding van luitenant-kolonel George Armstrong Custer, waarnaar de plaats is genoemd. Naast de voortdurende winning van edelmetalen vormen industriële mineralen de basis van de hedendaagse lokale mijnindustrie. Houtoogst en productie, toerisme en overheidsdiensten vormen de basis voor de economie.
Aan het begin van Custer stoppen we even bij het schilderachtige Ken's Minerals & Trading Post. Voor de deur is een houtbewerker bezig de fraaiste houtbeelden te maken. Helaas zijn deze niet simpel in het vliegtuig mee te nemen, maar echt prachtig gemaakt.

Vanuit Custer gaan we naar de Crazy Horse Memorial. Het Crazy Horse Memorial is een monument dat op dit moment wordt uitgehouwen in het graniet van de Black Hills ter ere van de 19e-eeuwse Lakotaleider Crazy Horse. Wanneer het af is, zal het Crazy Horse uitbeelden, rijdend op een galopperend paard. Het beeld zal 195 meter lang en 172 meter hoog worden. De bouw wordt gefinancierd met giften.
In 1939 werd de beeldhouwer Korczak Ziółkowski door Siouxleider Henry Standing Bear benaderd om een ontwerp te maken. Ziółkowski had al bijgedragen aan de bouw van Mount Rushmore. De bouw van het monument startte in 1948. Het gezicht van Crazy Horse werd afgewerkt in 1998. Het is niet duidelijk wanneer het beeld af zal zijn.
Elk jaar wordt er een mars naar het beeld gehouden. Ook zijn er explosies waarbij het publiek wordt uitgenodigd om te zien hoe een deel van de rotsen wordt weggeblazen.

Het Crazy Horse Memorial is de grootste sculptuur ooit door mensen gemaakt. Het beeld stelt de belangrijke indianenleider Crazy Horse voor, zittend op een paard. Op dit moment is alleen het gezicht van Crazy Horse helemaal klaar, aan zijn torso, zijn armen en het paard wordt nog volop gewerkt.
Het project is een antwoord van de Native Americans op de nabijgelegen sculptuur Mount Rushmore, waar de hoofden van vier Amerikaanse presidenten zijn te zien. Het belangrijkste verschil tussen beide monumenten is dat Mount Rushmore voor een belangrijk deel is gefinancieerd door de overheid, terwijl de bouw van Crazy Horse Memorial geheel wordt bekostigd door middel van giften en entreegelden. Vanwege de omvang en de beperkte financiële middelen is de bouw van Crazy Horse Memorial een bijzonder tijdrovend project; de werkzaamheden zijn gestart in 1948 en het zal naar verwachting nog vele tientallen jaren duren voordat het beeld af is.

Als je het terrein oprijdt kom je allereerst bij een grote parkeerplaats. Vandaar loop je naar het Visitor Complex, dat bestaat uit een Welcome Center, het Indian Museum of Native Americans en het Native American Educational and Cultural Center. In het NAECC zien we ook de film over de historie van Crazy Horse en de Memorial. Vanaf de Viewing Veranda zien we het monument in de verte zien staan, alsmede een schaalmodel aan (1 op 34), zoals het beeld er na voltooiing uit zal zien.
Om het beeld van dichterbij te bekijken zouden we met shuttlebussen naar de voet van het beeld kunnen (10 kilometer!!). Je kan het beeld niet op en het lijkt ons dan ook geen echte toegevoegde waarde te hebben. De route, die tot direct voor het gezicht van Crazy Horse gaat, wordt te voet afgelegd en is in totaal 10 kilometer lang.
Na ons bezoek gaan we voor de lunch naar de camper alvorens verder te reizen.

We rijden daarna 25 km door e komen bij Mount Rushmore National Monument. Het toont 18 meter hoge, uit graniet gehakte portretten van vier Amerikaanse presidenten: George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln. Het monument herdenkt de geboorte, groei en ontwikkeling van de Verenigde Staten.
Vanuit de parkeerplaats lopen we via een lange laan het park in. Direct bij het begin staan twee gebouwen met direct daarachter de Avenue of the Flags. Links en rechts van de laan staan betonnen pilaren; aan elke pilaar hangen vier grote vlaggen. Je treft hier de vlaggen aan van de 50 staten, en van 6 andere districten en gebieden. Recht vooruit hebben we dan al goed zicht op de presidenten.
De Avenue of the Flags eindigt bij het Grand View Terrace, een groot plein vanwaar je een prima zicht hebt op het beeldhouwwerk. Van daaruit lopen we de Presidential Trail. Dit pad loopt over een vlak, verhard pad naar de voet van Mount Rushmore en loopt langs de voet van de berg. We zien hier de gezichten van de presidenten van dichtbij, en steeds vanuit een andere hoek. De totale trail is ongeveer 1500 meter lang.

We keren terug naar het plaatsje Custer en kijken daar nog even rond. Leuk, echt Amerikaans met het borstbeeld van de Generaal. Daarna tegen schemering nog even de Custer Wildlife Loop Road rijden om te genieten van al het wilde leven.

We hebben helaas geen ruimte in ons programma, maar hadden graag nog een paar extra dagen in de Black Hills doorgebracht. Een volgende keer maar:-)