Dag 10: Over de Grossclockner Hochalpenstraße

Oostenrijk, Weisland

Vandaag een lange, maar meer dan prachtige, tocht door de mooiste delen van Oostenrijk. Om 8:15 zeggen we Dorothea (onze gastvrouw van de afgelopen week) gedag en rijden niet zover bij Obsteig vandaan de snelweg op en rijden via Innsbruck naar Worgl, vanwaar we verder de B-wegen hebben die op deze zaterdag behoorlijk druk zijn. We staan dus nogal eens stil. In de buurt van Leogang stoppen we voor de meegebrachte koffie. Met het voorbijrazende verkeer is het echter geen rustige plek. We gaan dan ook snel verder naar ons doel voor vandaag, de Großglockner Hochalpenstraße, waar we om 12 uur aankomen.

De 30 km lange Großglockner Hochalpenstraße, dateert uit 1935 en verbindt de deelstaten Salzburg en Karinthië met elkaar. Reeds na enkele haarspeldbochten zitten we boven de 2000 meter en de 3000'ers liggen om ons heen. Een prachtplek voor een lunch. Een prachtige omgeving om even bij te tanken. Als we door rijden zitten we spoedig bij de afslag naar de Edelweißspitze. rijden we door naar het letterlijke hoogtepunt van de Großglockner Hochalpenstrasse, het hoogst bereikbare punt met de auto: de Edelweiß-Spitze. Dit punt is te bereiken via een kort, smal bergweggetje dat doodloopt bovenop de top op 2571 meter, het hoogste punt dat te bereiken is met de wagen op de Großglockner Hochalpenstrasse. Het uitzicht boven is echt mooi, zowel op de bergweg zelf, als op de omliggende bergwereld.

We gaan weer door en na nog even in de sneeuw te zijn geweest bij de Hochtor (het hoogste punt van de pas) stoppen we voor een korte wandeling bij Schoneck, een botanische rondwandeling. Leuk, maar de meeste bloemen zijn al uitgebloeid. Dan door naar een ander highlight, de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe. Deze hoogte ligt op 2369 meter en geeft direct uitzicht op de 3798 meter hoge Großglockner. Heel fraai in de sneeuw, maar kijken we naar de Pasterze gletsjer ...... deze is zo ontzettend veel kleiner geworden sinds we er in 1995 voor de laatste keer geweest zijn. Met de tandradbaan nog naar beneden gegaan richting de gletsjer, maar deze is nu zover verdwenen dat je ontzettend ver moet dalen (en daarna dus stijgen) om er te komen. Iets teveel van het goede. We gaan nog even langs bij de bekende murmeltiere en dan is het tijd om op te stappen.

De mooie Großglockner Hochalpenstraße verder rijden en dan door het fraaie groene gebergte naar Spital an der Drau. Daar nemen we voor 40 km de snelweg naar Villach en slaan dan af voor het laatste stuk langs de Ossiachersee. Om 18:30 komen we daar aan. De gastheer heeft ons al gebeld dat hij weg is, maar de sleutel van het appartement ligt klaar. Een ouder appartement dan in Obsteig/Weisland en dientengevolge ook wat anders ingericht. Het is weer even wennen na een dag met zoveel indrukken.