Dag 5: Op de Ehrwalder Alm naar de Seebensee

Oostenrijk, Weisland

Berglucht is goed voor de nachtrust, want we slapen de nacht weer heerlijk door. Geen wagens die voorbij denderen, geen gemeente die vroeg het gras begint te maaien, nee, heerlijke rust. Zalig is dat.

We hebben besloten om na het ontbijt direct weg te gaan en pas koffie te nemen in het Tiroler Haus bij het bergstation van de Ehrwalder Almbahn. Vandaag gaan we immers in deze beroemde wintersportplaats met de kabelbaan omhoog naar 1500 meter en gaan vanaf daar een bergwandeling maken naar de Seebensee.
Ehrwald ligt in de Zugspitze Arena, een aantal plaatsen met fantastisch uitzicht op deze beroemde berg. Vanuit ons appartement is het 30 km tot Ehrwald en we kunnen de wagen makkelijk parkeren. Het is nog redelijk stil bij de Almbahn en voor we het weten zitten we in de kabelbaan en zijn na een kleine 10 minuten boven. Dan dus eerst een kop koffie met een apfelstrudel om te delen. Dat hoort er hier immers bij. We genieten ervan, net als van het superweer. Zon en niet te warm, een graadje of 21.

We moeten echter weer snel verder, er staat een wandeling van zo'n 4 uur te wachten naar de Seebensee. Al beveelt het Tiroler toeristenbureau deze wandeling aan met "Deze gemakkelijke tocht van Ehrwald naar Seebensee is ideaal voor de gezellige wandelaar en gezinnen", dat valt nog bitter tegen zoals we al verwachten. Het is in totaal een tocht van 11,5 km met 370 meter klimmen. Al ligt de Seebensee slechts op 1660 meter hoogte, er komen nog de nodige klim en daal meters bij. Maar wat is het al die inspanning waard. Een werkelijk fantastische omgeving tussen de hoge bergen, met als kers op de taart het meer met de Alpenreuzen er omheen. Eigenlijk kan je er niet lang genoeg naar blijven kijken.

Onze route naar beneden loopt iets anders, in het begin is het bijna een echte rots klauterpartij wat niet eenvoudig te lopen is, maar het lukt ons. Daarna via het brede pad weer 5 km naar beneden (en ook regelmatig weer stijgen). Tegen 4 uur is het tijd voor een welverdiend drankje en een lekkere Wiener schnitzel. Die calorieën hebben we wel verbrand.

Ruim voor de laatste rit van de kabelbaan gaan we we naar beneden naar Ehrwald. Nog even terug rijden en moe maar voldaan ploffen we in onze fauteuils.