Dag 8: Over de grens, het meer van Genève

Frankrijk, La Pesse

We gaan de grens over naar Zwitserland, naar het Meer van Genève. Het Meer van Genève, ligt op de grens tussen Zwitserland in het noorden en Frankrijk in het zuiden. Het heeft een oppervlakte van 584 km² en is maximaal 310 m diep. Het wordt vooral gevoed door de Rhône, die het meer in het zuidoosten bereikt en in het zuidwesten bij Genève weer verlaat. Het meer ligt ingesloten tussen de Jura en de Alpen. De stad Genève is, na Zürich, de tweede stad van het Zwitserland.

Op weg naar onze bestemming is het oppassen geblazen want we hebben geen autovignet en moeten dus niet per ongeluk op de snelweg terecht komen. Dat gaat gelukkig goed, maar dan beginnen de tegenvallers.

We kunnen niet direct naar de geplande parkeerplek omdat de wegen er rondom zijn afgesloten. En er blijkt ook voor voetgangers heel veel afgesloten. Vermoedelijk had het te maken met bijeenkomsten van de Verenigde Naties. Voor de gebouwen van de VN staat de Broken Chair 🪑 monument. Broken Chair symboliseert de wanhoop en waardigheid van slachtoffers van gewapend geweld. Het doel is te herinneren aan de verplichting van staten om slachtoffers te beschermen en te helpen. De aanwezigheid van Broken Chair op Place des Nations laat iedereen nadenken over zijn eigen verantwoordelijkheid en zet aan tot actie!

Daarna verder, maar ook het grootste deel van de geplande botanische tuinen, alsmede de wegen naar het strandmeer: afgesloten. Ons bezoek wordt daardoor flink beperkt, ook doordat ons T-mobile abonnement zonder bijbetaling in Genève niet werkt.
Kortom we hebben ons vermaakt, een lekker bakkie koffie kunnen drinken in het open deel van de botanische tuinen en niet te versmaden; een heerlijke sultana aan de rand van het meer. Maar wel met eekhoorns als toekijkers.

Zo’n 2,5 uur na aankomst verlaten we Genève alweer. De prachtige route door de Haut Jura vergoedt een hoop. We komen er zelfs een vos 🦊 tegen. Op het hoogste punt, de Col de la Faucille, stoppen we nog even voor een koffie in het zonnetje. De Col de la Faucille is een bergwegpas op een hoogte van 1.320 m in het Juramassief. Het dankt zijn naam aan zijn sikkelvormige silhouet gezien vanaf de kant van het Meer van Genève. Aan het begin van de negentiende eeuw was de Col de la Faucille nog de plaats waarop de postkoets die uit Parijs kwam naar Zwitserland ging.

Daarna door naar ons huisje. Het is een mooie route, zoals de hele Jura ons best aangenaam verrast heeft. De eerste week zit er echter bijna op en we moeten ons voorbereiden op het vertrek morgen naar de Dordogne. Een prachtige week met ontzettend goed weer.

Petanque stand: 4-3 in het voordeel van Bert
Weer: vandaag weer een zonnige ☀️dag met in de ochtend wat sluierbewolking. Temperatuur rond 25 graden in de bergen en rond 28 graden aan het meer van Genève.
KM gereden: 126, totaal 1642 km.