Dag 21: Les Sables d'Olonne

Frankrijk, L'Aiguillon-la-Presqu'île

Als we opstaan is het nog behoorlijk bewolkt met een enkel spatje.Maar er zijn al blauwe stukken te herkennen en de verwachting is goed. We drinken dat ook eerst nog even thuis de koffie voordat we rond half 11 op stap gaan naar Les Sables d'Olonne. Net als La Rochelle een plek waar we zo'n 25-30 jaar geleden ook geweest zijn, destijds vanuit onze gîte in Vouvant. We rijden via de zuidelijke Route Atlantic Ocean - met mooie klaprozen - naar het oosten.
Naarmate we Les Sables naderen breekt de lucht steeds verder open. En op een enkel wolkje na blijft dat zo. De wind maakt het in de schaduw wat koud, maar op de boulevard en aan de haven is het prima toeven. We slenteren wat door de stad en zoeken een leuke eetgelegenheid voor de lunch. De belangrijkste maaltijd voor de meeste Fransen is de lunch. De typisch Franse lunch begint met een koud voorgerecht zoals een salade en natuurlijk stokbrood. De lunch is verder een warme maaltijd in Frankrijk. En daar doen we dus aan mee. Met een geitenkaas salade resp. garnalen in guacamole vooraf en gemarineerde mosselen als hoofdgerecht gaat dat prima. En uiteraard een lokaal wijntje erbij.
Na de lunch lopen we nog even langs de haven en nemen de veerboot naar wijk La Chaume, aan de andere zijde van de haven. Een tocht van slechts 3 minuten. Maar een minder mondaine deel van de stad waar we heerlijk kunnen wandelen naar de pier, over de rotsen en rondom de Prieuré Saint-Nicolas - Eglise Artistique. De prorij werd door de religieuzen van Sainte Croix de Talmont opgericht in de elfde eeuw. Daarna geplunderd tijdens de godsdienstoorlogen, gerestaureerd, omgevormd tot een fort, wachthuis en kruitmagazijn van het einde van de achttiende tot het einde van de negentiende en tenslotte volledig gerenoveerd in 2004.
Het gebouw domineert de ingang van de haven, en beschermd met twee lange pieren gebouwd in de achttiende eeuw, de priorij geflankeerd door zeven kanonnen.

Na hier heerlijk te hebben gekuierd nemen we de veerboot weer terug naar de haven en de Remblais. de wandelboulevard langs het strand. Daar genieten we nog van een kopje koffie alvorens om 5 uur weer richting La Faute-sur-Mer te gaan. Uiteraard nog wel even een stop op ons petanque terrein. Een stil terrein. We waren gisteren immers de but vergeten mee te nemen, en ondanks dat het gras gemaaid was vonden we de but direct terug.

Na het avondeten nog even een loopje langs het strand naar het centrum van La Feute-sur-Mer en terug. Het is tegen 8 uur nog steeds heerlijk in de zon. Dat smaakt naar meer. En net gehoord dat Ayoub en Aya geslaagd zijn voor hun taekwondo examen. Hartstikke fijn.

Petanque stand: Het spel later in de middag i.p.v. 's morgens na de koffie bevalt de favoriet, de BN'er, niet goed. Het was wederom Mrs. T. die de match vandaag heeft gewonnen. De strijd is weer helemaal open met de stand van 8-8.
Weer: De ochtend begon nog zwaar bewolkt met een enkel drupje regen. Na de koffie, rond half 11, werd de lucht steeds blauwer wat resulteerde in een prachtige dag met een temperatuur van 21 graden.