Dag 4: Nordens Ark en Lysekil

Zweden, Västra Götaland County

De eerste dierentuin van Zweden ligt op ons te wachten, de Nordens Ark Zoo in Hunnebostrand.
Nordens Ark (Ark van het Noorden) is een dierentuin op het schiereiland Åby Manor in Bohuslän. Nordens Ark werd geopend in 1989 en wordt beheerd door de Nordens Ark Foundation. Het doel van Nordens Ark is om bedreigde dieren en biodiversiteit te behouden. De dieren hebben daar ontzettend grote en natuurlijke verblijven. Nadeel is dat je veel van de dieren niet kunt zien omdat ze zich schuil houden. We zijn dan ook na 2 uurtjes wandelen over het park klaar.
Voor een lekkere lunch gaan we naar het 15 km van ons huisje gelegen Lysekil. Een lekkere pita met sla en garnalen, heerlijk. Daarna is het tijd voor een stevige rondwandeling door Lysekil en Stångehuvud Naturreservat. Een prachtige maar ook behoorlijk zware wandeling met uitzicht over het dorp en de Bohuslän archipel.
De route loopt eerst naar de kerk en de nabijgelegen lookout toren. Even klimmen maar dan krijg je ook een fantastisch uitzicht over het dorp en de archipel. Vervolgens afdalen naar de baai en via het zgn. Felsenpas, (een pad met rotsen) naar het natuurreservaat Stångehuvud. Hier wordt het vervolgens klauteren en klimmen over de rotsen om de route te vervolgen. Soms lukt het niet helemaal en moeten we een nog lastiger pad nemen. Uiteindelijk is het alles wel waard, want het is smullen van de prachtige vergezichten met alle eilanden en zeilschepen.
Inmiddels hebben we er vandaag 11,5 kilometer wandelen op zitten en wordt het tijd om met de benen omhoog te zitten en een rustige avond te houden. Wel komt de kat des huizes nog even gezellig langs. Ook dat oudje houdt van rust.

De wandelroute op Komoot > https://www.komoot.com/nl-nl/tour/1203011643 en de video ervan op Relive > https://www.relive.cc/view/vKv2YdMMooq