Dag 10: Badlands en de eerste bizons

Verenigde Staten, Midland

Doordat we gisteren wat verder zijn doorgereden zitten we nu maar op ruim een uur afstand van het eerste National Park: Badlands. Het Badlands National Park is een nationaal park in het zuidwesten van South Dakota in de Verenigde Staten, sinds 1978 bestaand. Het park heeft een oppervlakte van 982 km² met ravijnen, kloven en hoodoos, afgewisseld met grote stukken prairie. Het park staat verder bekend om de paleontologische vondsten uit het eoceen en het oligoceen. In de Badlands zijn fossielen van paarden, schapen, neushoorns en varkens gevonden. Menselijke bewoning vanaf 11.000 jaar geleden heeft eveneens zijn sporen nagelaten in het landschap.
De Badlands zijn ontstaan door water- en winderosie van lagen sediment. De Badlands zijn een droog gebied met weinig frequente, maar erg heftige neerslag, weinig begroeiing en zachte rots. Daardoor zijn de hellingen steil, met losse, droge aarde, gladde klei en diep zand. Gedurende het late eoceen en tijdens het oligoceen 37 tot 28 miljoen jaar geleden was het gebied van de Badlands vruchtbaarder, vochtiger en warmer dan nu. Veel dieren, vooral zoogdieren, die de vlakten bevolkten kwamen om bij overstromingen en raakten snel begraven onder riviersediment. Toen 5 miljoen jaar geleden de erosie begon, kwamen ook fossielen van zoogdieren weer aan de oppervlakte.

We rijden door het park en hebben de prachtigste rotsformaties en gaan naarstig op zoek naar de eerste bizons. En die treffen we ook aan. En er zullen die dag nog meerdere volgen. Ook de eerste prairiedogs treffen we hier aan.
Prairiedogs zijn plantenetende, gravende knaagdieren die inheems zijn in de graslanden van Noord-Amerika . Ze zijn een soort grondeekhoorn , gevonden in de Verenigde Staten , Canada en Mexico . In de Verenigde Staten lopen ze voornamelijk ten westen van de Mississippi , hoewel ze ook in een paar oostelijke gebieden zijn geïntroduceerd.

Na het fascinerende bezoek aan de Badlands zoeken we aan het eind van de middag onze campground aan de White River op. Daar gaan we na het eten nog even een stuke lopen en treffen dan bij de brug over de White River een gigantische kolonie vogel aan die onder de brug hun nesten van klei hebben gebouwd. Het wilde gefladder van de duizenden vogels is een indrukwekkend schouwspel.