Dag 5: Over Highway 50 en de Continental Divide

Verenigde Staten, Colorado Springs

Vandaag een reisdag van Colorado Springs naar Ridgway in Colorado. Een afstand van iets meer dan 400 km waarbij we meer dan 300 km rijden over de fantastisch mooie highway 50. Highway 50 staat nogal bekend om zijn zeer verlaten stuk in Nevada, en heet niet voor niets de Loneliest Highway. Maar in Colorado is het dus een heel fraaie weg die voert door het San Isabel National Forest, over diverse bergpassen en door leuke bergdorpen.

Wij rijden eerst in de ochtend via Canon City naar de Royal Gorge Bridge. Voor 20 dollar kun je over deze brug met prachtig uitzicht lopen en voor 8 dollar extra krijg je daar nog een tocht met de kabelbaan over de canyon bij i.v.m. de tijd houden we het bij de brug en gaan daarna nog even een kijkje nemen bij een van de vele Rock Shops van Canon City.
We rijden door naar Salida en vallen onderweg qua natuurschoon van de een in de andere ooohh en wauw. Langs de weg zijn ook vele plekken waar je rustig kunt stoppen voor picknick of gewoon genieten van de machtige bergen en de Arkansas River. Wij stoppen voorbij Salida als we aan de beklimming van de hoogste bergpas van die dag zijn begonnen. Op deze Monarch Pass (11.312 ft ofwel 3.204 mtr) is de Continental Divide. Door de hoogte is hier het weer wat guurder, maar nog steeds met 16 graden niet echt slecht. Via Gunnison (een heel leuke Alpineplaats) gaan we langs het fraaie Blue Mesa gebergte waarvan is vastgesteld dat delen meer dan 100 miljoen jaar oud zijn. De fraaie toppen zijn (slechts) 30 miljoen jaar oud en ontstaan door bevriezing van vulkaanuitstoot.
We rijden via Montrose door naar Ridgway voor onze Campground voor een nacht, de Elk Ridge Campground in het Ridgway State Park. Hier zitten we op een prachtige locatie aan het Ridgway Reservoir met de besneeuwde bergtoppen van enkele bijna 4.500 meter hoge bergen op de achtergrond. Een fantastisch decor op dit op 2200 meter hoogte gelegen State Park.

Weer: Zonnige dag met enkele wolken. In hooggebergte iets meer bewolking maar droog. Temperatuur rond 23 graden op de lagere stukken en 16 graden op grotere hoogte.
Afstand gereden: 416 km, totaal nu 731 km.