Dag 25: Op de Kinnekulle en Slott Läckö

Zweden, Magderud

Vandaag gaan we naar de zuidelijke oever van het Vänermeer. Net van huis weg komen we al een eerste ree tegen. Altijd een vrolijke oppepper in de ochtend.
Dan door naar het meer. Het Vänermeer (Zweeds: Vänern) is met een oppervlakte van 5655 km² het grootste meer van Zweden en het op twee na grootste meer van Europa. Ter vergelijking, het huidige IJsselmeer is ongeveer 1100 km².
Als eerste rijden we naar het Kinnekulle plateau. Kinnekulle is een tafelberg aan de zuidoostelijke kust van het Vänermeer in Zweden. Het heeft een hoogte van 306 m boven zeeniveau. Op de berg zijn meerdere natuurreservaten met dankzij het kalkrijke gesteente een rijke flora en fauna. Wij maken daar bij de uitzichttoren een wandeling van 3 km en komen er genoeg van tegen.

Zie de Relive wandeling rondom Kinnekule uitzichtstoren > https://www.relive.cc/view/v4OGgdYm9mO

Nabij de top nemen we onze lunch alvorens we weer in de wagen stappen naar Slott Läckö, welke ook al vanaf de uitkijktoren in de verte te bewonderen was, 15 km verder.

We parkeren de wagen op het schiereiland boven Lidköping, en beginnen de wandeling. Dan begint het helaas ook licht te regenen. Maar we gaan door en maken een wandeling rondom het kasteel.
Kasteel Läckö is een prachtig barok paleis dat op een rotsachtig schiereiland in het Vänernmeer staat, maar delen van het gebouw zijn veel ouder. In 1298 legde Brynolf Algotsson, de bisschop van Skara, hier de basis voor een versterkte burcht. Na de reformatie in 1527 was Läckö niet langer een bisschoppelijk kasteel, maar werd het de kroon. Koning Gustav Vasa nam het over en volgens geschreven bronnen zou hij het kasteel twee keer hebben bezocht.
Het kasteel van Läckö was een tijdlang in de vergetelheid geraakt, en pas toen het in 1615 werd toegekend aan veldmaarschalk Jacob De la Gardie voor diensten aan de natie, kreeg het kasteel zijn vroegere betekenis terug. Tegenwoordig is het kasteel eigendom van de Zweedse staat.

Zie de Relive wandeling rondom Slott Läckö > https://www.relive.cc/view/vNOPQ35yoY6

Inmiddels is het weer toch niet zo dat we nog even doorgaan, we hebben geen regenkleding aan. Daarnaast moeten we nog even de weekend boodschappen doen in Mariestad. Net nadat we wegrijden van het Slott zien we een eland in de velden staan. Uiteraard even stoppen om een foto te maken. Na de boodschappen verder over de binnenwegen. En ja, even later zien we een valk die blijft staan. Helaas kunnen we niet snel genoeg stoppen voor een foto. Maar even later lukt het wel met een roedel damherten die op de velden nabij ons verblijf lopen.

Weer: In de morgen veel zon en in de middag wat meer bewolking en ëën enkel buitje. Temperatuur vandaag rond 23 graden.