Dag 19: Het oude La Rochelle

Frankrijk, L'Aiguillon-la-Presqu'île

Tegen half 9 worden we wakker van de golven en de zon. Hoe mooi wil je het hebben. We nemen rustig de tijd voor alles en vertrekken rond half elf richting La Rochelle, ons doel voor vandaag. Tussendoor nog wel even een stop bij een aire de pique-nique voor een bakkie meegebrachte koffie.

La Rochelle is een havenstad en is de hoofdstad van het departement Charente-Maritime. De stad is gesticht in de tiende eeuw en werd vanaf de twaalfde eeuw een belangrijke haven. Tot de vijftiende eeuw bleef La Rochelle de grootste haven aan de Atlantische kust.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog vestigde de Duitse Kriegsmarine een onderzeebootbasis enkele km van La Rochelle. De speelfilm Das Boot (1981) zou hier later worden gesitueerd. Duitsland hield aan de stad vast tot het einde: bij de onderhandelingen over de Duitse capitulatie werd overeengekomen, dat de Duitsers er ongemoeid zouden worden gelaten en dat de oorlogvoerende partijen zouden afzien van bombardementen. Op 7 mei 1945 vond deze capitulatie plaats en de Duitse bezetters gingen in geallieerde krijgsgevangenschap. Zo werd La Rochelle als laatste Franse stad bevrijd en bleef voor oorlogsverwoestingen gespaard.
De stad heeft de gebouwen van weleer goed weten te bewaren en is een van de meest schilderachtige steden aan de Atlantische kust, rijk aan stedenschoon, wat geholpen heeft bij het bevorderen van het toerisme.

Met onze wandeling van een kleine 10 km lopen we langs alle fraaie gebouwen van de stad, langs de vele bars en restaurants, en door het 2 km lange Charruyer Park. We beginnen met de oude haven van (“Vieux port de La Rochelle” in het Frans), wellicht de mooiste plek van de stad. Hier in de Oude Haven staan drie torens die de in- en uitgang van de haven markeren:
1. De Laternenturm, een voormalige vuurtoren die ook dienst deed als gevangenis.
2. De kettingtoren, die vroeger dienst deed als toegangspoort tot de haven.
3. De Saint-Nicolas-toren, de grootste, was verbonden met de kettingtoren om de stad te beschermen tegen gevaar en invasies door de zee.
Deze drie torens, gebouwd in de Middeleeuwen om de stad te beschermen, zijn nu historische monumenten.
Hier aan de oude haven nuttigen we ook onze lunch, uiteraard een mosselmaaltje met een Chardonnay wijntje. Na het uitbuiken verder met de tocht, richting het Charruyer park. We maken een wandeling van bijna 3 km door dit park en zetten de stadstour voort en gaan onder de Porte de la Grosse-Horloge door en komen in het begin van de leuke winkelstraatjes met de vele boetiekjes. Wij gaan echter door naar het fraaie stadhuis, grotendeels gebouwd in de zeventiende eeuw, herbouwd in de negentiende, en wordt beschouwd als een van de oudste van Frankrijk. Het gebouw heeft een gekanteelde ommuring, hoektorens, een uitkijktoren, waarin het standbeeld van Henri IV staat. Henri IV heeft in de 16e en 17e eeuw veel betekent voor de welvaart van deze plaats. Andere beelden sieren de gevel als symbool van de vier kardinale deugden (voorzichtigheid, rechtvaardigheid, standvastigheid en matigheid). Ook de binnenplaats van het l'Hôtel de ville is zeker de moeite waard. Langs de kathedraal - die helaas in de steigers staat - wandelen we terug naar de Oude Haven en genieten nog van een ijsje bij de fraaie jachten bij de wijk Gabut.
Dan is het tijd om terug te keren naar La Faute-sur-Mer, we moeten nog nl. wat boodschappen doen bij de plaatselijke Super U.

Petanque stand: Er is nog steeds geen match gespeeld en is de stand dus onveranderd 8-6 in het voordeel van de BN'er.
Weer: Het weer is ook eigenlijk een kopie van gisteren. in de ochtend nog regelmatig bewolking en temperatuur 20 graden. Na 12 uur is het overwegend zonnig en rond de 22-23 graden.