Dag 12: Langs de Dordogne

Frankrijk, La Chapelle-Aubareil

Vandaag weer vroeg eruit. Na ontbijt en een bakkie snel op pad. We hebben er zin in vandaag. Een tocht met veel bezienswaardigheden langs de Dordogne rivier.
Allereerst rijden we echter naar de Vézère vallei en volgen de rivier tot de monding in de Dordogne bij het plaatsje Limeuil. Daar voor een half uurtje wandelen bij de samenloop. Een mooi plaatje, al staat de Dordogne erg laag.

Na enige tijd stappen we weer in de wagen 🚖 en rijden verder naar Beynac-et-Cazenac. Dit is ook een van de 140 Les Plus Beaux Villages de France. We rijden door de smalle straatjes, maar gaan door naar de top, het Chateau de Beynac. Dit middeleeuwse kasteel, gelegen op de top van een kalkstenen plateau, domineert het dorp op de rechteroever van de Dordogne. Het kasteel heeft de vorm van een onregelmatige vierhoek die naar het zuiden wordt uitgebreid door een sporenbastion. De hoogste toren, versierd met kantelen, dateert uit de dertiende eeuw. Beschermd aan de zijkant van het plateau door een dubbele vestingmuur, kijkt het kasteel uit over de Dordogne vanaf een hoogte van 150 m. Een fraai kasteel aan de buitenkant, van binnen wat minder indrukwekkend, maar de verhalen (NL audio 🎧) maken het leuk.

Na het kasteel rijden we door naar La Roque Gageac voor een picknicklunch 🌭 op de plaatselijke parkeerplaats, alvorens we te voet het dorp verkennen. Het dorp profiteert van een microklimaat vanwege de kalkstenen klif die het domineert en die, op het zuiden gericht, zijn warmte behoudt, waardoor hier exotische planten en bomen🌴 staan (o.a. palmbomen en bananenbomen). Vanuit het levendige dorp, wat ook weer behoort tot een van de 140 Les Plus Beaux Villages de France, zijn wandelingen naar het fort en de kerk, een wel heel steile klim die we ook maar niet doen. Het uitzicht over het dorp, met de replica's van 18e eeuwse schepen ⛵️op het water, is echter fantastisch. Na nog even een cafe noir en cappucino genuttigd te hebben zetten we onze reis weer voort.

Ons laatste doel voor vandaag is de grot van Domme. Het is druk, dus we parkeren de wagen net buiten het dorp en moeten een flinke klim naar het centrum maken, door de smalle straatjes van alweer een van de 140 Les Plus Beaux Villages de France. In het hart van het dorp Domme, onder de Tourist Office, loopt een ondergronds juweel dat zich uitstrekt onder de blonde stenen huizen van het dorp. Elke zaal van deze 450 meter lange grot biedt prachtige natuurwonderen om te bewonderen. De plafonds versierd met duizenden stalactieten, stalagmieten, doorschijnende gordijnen en waterspiegels. Vanaf de uitgang is er een prachtig panorama van de Dordogne-vallei te bewonderen. Alhoewel de gids de rondleiding uitsluitend in het Frans doet, helpt een Nederlandstalige uitleg op papier 📜 ons het toch te begrijpen.

Via Sarlat rijden we terug naar ons verblijf La Galinie waar we om 18:30 uur aankomen. Gelukkig makkelijk een kop soep 🍜 met een stukje baquette 🥖 dus we eten al snel alvorens we met de dagelijkse partij Petanque beginnen. Helaas is het gras hier zo hoog dat we de but (of op zijn Frans: cochonnet) vaak niet zien. Een lepeltje kan echter uitstekend dienst doen als baken.

Petanque stand: Het is weer zeer spannend, de stand is nu 5-5. De partijen zijn tegen elkaar opgewassen.
Weer: Met een enkel zonnetje in de middag is het de hele dag half tot zwaar bewolkt. In de ochtend blijft de temperatuur op 23 graden steken, maar in de middag wordt toch weer een temperatuur van 28 graden bereikt. Tegen 21:00 uur begon het wat te regenen🌧.
KM gereden: 120, totaal 2392 km.

N.B.: Fotograferen was in grotten van Domme niet toegestaan, deze twee foto's dus van het internet gehaald.