Dag 14: Rättvik en het Siljanmeer in de regen

Zweden, Dalarna County

Vanmorgen rijden we naar het nabijgelegen Rättvik voor een wandeling langs het meer en door de stad. Het regent iets, maar daar smelten we niet van. We zijn echter nog geen minuut uit de wagen of het begint te stortregenen, werkelijk met bakken uit de hemel. Snel maar even de konditorei ingegaan en met een bak koffie en een (half) koffiebroodje op het overdekt terras zitten. Als het weer iets minder regent vervolgen we onze route naar de 700 meter lange pier, langs het meer en door de stad.
De gemeente Rättvik behoort tot de provincie Dalarnas län. Ze heeft een totale oppervlakte van 2149,1 km² en telt ruim 12.000 inwoners. De gemeente kent in totaal 22 dorpen, waaronder die waar wij logeren, Vikarbyn.
Het Siljan meer is het grootste meer van Dalarna en het zesde meer van Zweden. Dit meer en het omringende landschap zijn miljoenen jaren geleden ontstaan door de inslag van een meteoriet. Het gebied rond het Siljan meer is zeer waterrijk en bosrijk en de hoogteverschillen zijn niet al te groot. Onze wandeling is dan ook, ondanks ruim 8 km, eenvoudig te noemen. Zie voor de Relive video > https://www.relive.cc/view/vRO78z8N4K6

Na de Sultana lunch gaan we in de middag naar het tussen Rättvik en Mora gelegen Nusnäs. Het symbool van Dalarna is het Dalarnapaardje. In Nusnäs staat de fabriek, waar te zien is hoe deze paardjes worden gemaakt. En uiteraard de "butik" om ze te kopen tegen ongelofelijke woekerprijzen. Hier waren we echte Nederlanders, effe kijken maar niet kopen.

Via de prachtige bossen en de bosdorpen Fåsås en Tammeråsen rijden we - over haast onbegaanbare wegen - naar de supermarkt voor wat boodschappen. Inmiddels is het alweer over half zes als we terug zijn in onze stuga. Het was een leuke maar wel heel natte dag.

Weer: Nagenoeg de gehele dag grijs en regen, soms stevige buien.
Temperatuur vandaag slechts 15 graden.