Dag 10: Langs de Bodensee

Duitsland, Zwiesel

Vandaag verlaten we Beieren en hebben als bestemming het Zwarte Woud. Onze eerste stop is gepland aan de Ammersee, net voorbij Munchen. Vlak daarvoor passeert de kilometerteller van de Hyundai de 100.000 km. Het is echter heel druk bij het meer en parkeren is onmogelijk. We rijden door naar Lindau aan de Bodensee en daar is het al niet veel anders. We zijn teveel de ruimtes bij de Amerikaanse meren gewend en het gebrek aan openbare terreinen langs de meren in Duitsland is toch wel heel erg opvallend. Uiteindelijk komen we Meersburg terecht. Meersburg is een plaats op de noordelijke oever van het Bodenmeer en ligt op een kwartier varen met de veerboot, tegenover het stadsdeel van Konstanz.
In het stadje staat het oudste nog bewoonde kasteel van Duitsland, dat ook Meersburg heet. Het dateert uit de 6e en 7e eeuw. Het heeft muurschilderingen met heiligentaferelen uit de 9e eeuw. Verder is er in Meersburg de oude stadspoort en het oude stadsgedeelte met vakwerkhuizen te bezichtigen. Ook de oude stadskern met plantsoenen is niet te missen.
De boulevard is heel gezellig om te flaneren en een terrasje te pakken. Wat we dan ook doen. En het is daar heerlijk toeven in de schaduw van de bomen. Het is immers vandaag een snikhete dag. Door de late stop besluiten we hier maar direct lunch en diner te combineren. Een prima keuze met lekkere vis op het bord.
Aan het eind van de middag stappen we weer in de wagen en gaan verder richting het Zwarte Woud waar we aan het begin van de avond aankomen in Berghotel Brend in Furtwangen.