Dag 22: De oudste stad van Zweden, Sigtuna

Zweden, Stockholm

Vandaag verlaten we Stockholm en het prima hotel Livinstone, zeker een aanrader. Ons eerste doel vandaag is de plaats Sigtuna. Sigtuna claimt het oudste stadje van Zweden te zijn en werd gesticht in het jaar 980. We zijn benieuwd. Na 3 kwartier zijn we er. Via de hoofdstraat, de Stora Gotan slenteren we door het dorpje. In een zijstukje staat het Stadhuis van Sigtuna. Dit is het kleinste stadhuis van Zweden en van Europa! De historie van de stad is overal terug te vinden in het centrum. Heel leuk. Vanuit het centrum lopen we langs het meer en de heuvels weer terug naar de Stora Gotan voor een bakkie koffie. Dat was wel even schrikken, bijna 5 euro voor een simpel kopje zwarte koffie (die ook nog eens naar slootwater smaakte)! We wandelen nog even verder en komen weer genoeg mooie planten en diertjes 🐝 tegen. Opvallend is ook het aantal peren- en appelbomen in het dorp. Maar dan is het echt tijd om naar de wagen te gaan. We moeten nog zo’n 4 uur rijden naar ons nieuwe overnachtingsadres en we zullen ook de boodschappen aan moeten vullen.
We gaan dus verder van Oost Zweden naar Midden Zweden en halen bij de Coop onze boodschappen. Het is dan nog 3 kwartier naar ons verblijf in Moholm.
Dan even zoeken naar de ingang en de verhuurders (Stina an Mikael) maar even gebeld. Ze zijn er gelijk en geven een uitgebreide rondleiding van dit vintage verblijf. Heel ruim en mooi gelegen, jammer dat het op de 1e verdieping is.
We gaan eten en daarna nog even een rondje lopen om de omgeving te verkennen. Daarna is het al half 10 en gaan de voetjes weer de lucht in🤪.

Weer: Half bewolkt en regelmatig zon. Temperatuur vandaag 22 graden.