Dag 19: Rond de Durlaßboden

Oostenrijk, Gemeinde Aschau im Zillertal

De weerberichten in Oostenrijk wisselen vaak met het uur, vandaag gelukkig positief. Alhoewel 's morgens de wolken nog laag hangen is het blauw ook al te zien. En eigenlijk is dit ook de hele dag het verhaal. En al is het in de bergen niet warm, met een zonnetje en een heel klein regenbuitje, doorgaans een paar spetters, is het heerlijk wandelweer. Vandaag wordt dus een dag om de kuiten te trainen. Door het Zillertal rijden we richting Gerlos en vinden onderweg een leuk plekje voor de koffiestop en gaan daarna snel verder naar het stuwmeer Durlaßboden uit 1966. Het stuwmeer wordt gevoed door de 31 km lange Gerlosbach, die ook in het Gmünd-stuwmeer stroomt. In het midden van het meer loopt de grens tussen Tirol en Salzburg. Bij het meer is het genieten van het indrukwekkende landschap van de Zillertaler Alpen en genieten van het uitzicht op de Reichenspitz Groep (3.303 m).

We durven het aan en gaan voor de 11 kilometer lange rondwandeling om het stuwmeer. Na een zeer hoge en lastige trap om op de stuwdam te komen gaan we na de dam de bossen. We zitten duidelijk in een deel waar zelden zon komt. Er staan prachtige paddenstoelen. Na verloop van tijd veranderd het landschap en komen we over de boerenerven tussen de paarden en koeien. Hier vinden we op een gegeven moment ook een mooi plekje voor een boterham.
Daarna door en de koeien vinden het een vertier om voor ons te poseren. We gaan de brug over de Gerlosbach over en zijn dan halverwege. Helaas moeten we hierna een flink stuk (ca. 2,5 km) over een - weliswaar rustige - asfaltweg. Daarna draaien we weer naar het meer en na eerst weer overal de koeienbellen te horen is het eind van de tocht weer door de bossen.

We zijn blij om de dam en daarna de auto weer te bereiken, bijna 11,5 kilometer en 3,5 uur later.

We stoppen net voorbij Gerlos nog even voor een bakkie koffie en gaan dan direct even boodschappen doen bij de plaatselijke Spar in Zell am Ziller. Daarna is het nog een kleiene 10 minuten rijden naar ons appartement in Aschau. Moe maar voldaan ploffen we neer en nemen er een glas wijn op.