Dag 3: Lopen langs de Rijn en langs de Moezel

Duitsland, Hammerstein

Ook vandaag is het weer heerlijk weer. De ochtend blijven we in Hammerstein. Even lekker genieten van het terras en de werkzaamheden op de wijngaard. Na de koffie gaan we naar de Rijn en lopen door de drooggevallen stukken een stukje stroomopwaarts. Het loopt niet echt makkelijk over de stenen, maar het blijft wel apart. Bij het kerkje van Hammerstein keren we en gaan over het oeverpad terug. Een heel smal pad met veel vegetatie en vele insecten, waaronder het bijzondere kleine blauwtje.
Terug in het huisje en na de lunch richting de Moezel. Maar eerst naar Burg Eltz.
Burcht Eltz is heel bijzonder. Het bouwwerk doorstond alle oorlogen en is sinds de bouw in de 13e eeuw, tot op heden in het bezit van een en dezelfde familie. De burcht heeft een ongeëvenaarde middeleeuwse architectuur en een inrichting uit negen eeuwen. De grootste attractie van burcht Eltz is de architectuur. Met de in totaal acht tot ca. 35 meter hoge woontorens, de vele erkers, puntdaken en vakwerkconstructies is deze burcht het prototype van een ridderburcht.
We lopen van de parkeerplaats via de steile asfaltweg omlaag en kijken neer op het prachtige kasteel. We hebben geen interesse om naar binnen te gaan, zeker niet nu mondmaskers verplicht zijn. We kijken even rond en lopen dan via de bosweg terug. Een klim van 1,5 km met 85 meter stijgen.

We rijden nu naar de Moezel en Löf, daar waar ooit Hotel Sternberg stond en ons geluk begon. In de dependance waar we de huwelijksreis doorbrachten is inmiddels een Fysio gehuisvest. We rijden snel door naar Hatzenport voor een welverdiend bakje koffie met een gedeelde kersenkruimeltaart🍒 . Even bijkomen van de zware wandeling en emoties 🥰🤪.
Als afsluiting van de Moezeltocht naar het altijd gezellige Cochem. Even lekker door de straten slenteren en op een balkonterras aan de Moezelpromenade genieten van een heerlijke maaltijd. De verwachtte regen 🌧 is nagenoeg uitgebleven. Wel regelmatig bewolking maar de regen duurde geen 2 minuten. En met een temperatuurtje van 28 graden was het heel aangenaam.

Met de klanken van de dansboot Wappen von Cochem verlaten we de stad en met een uurtje zijn we weer bij ons vakantiehuis.
Onze trip zit er bijna weer op, maar zeker voor herhaling vatbaar. Ook ons onderkomen in Haus Elfi.