Dag 19: De oude stad Gävle

Zweden, Sandviken

We hadden voor vandaag het Nationaal Park Färnebofjärden op de planning staan. Dit nationale park van Zweden en een uniek natuurgebied waar de rivier de delta van de rivier de Dalälven zich uitstrekt met rivierweiden, oerbossen, water, eilanden en stroomversnellingen.
Helaas door de vele berichten over een overlast van muggen 🦟 daar, en de ervaring van gisteren in natte gebieden daar maar vanaf gezien.

We besloten dus weer eens naar een echte stad, Gävle, te gaan. Gävle is de hoofdstad van de provincie Gävleborgs län.
Vanuit huis rijden we eerst rond de Storsjön
over de kleinere wegen naar de Boulogneskogen in Gävle, het grootste stadspark. Daar start onze wandeling van bijna 10 km. Groot deel van de route door het park en langs de rivier de Gavleån die het Storsjön meer met de Baltische zee verbindt. Het leukst is de oude stad.
Zie hier de Relive video van onze wandeling > https://www.relive.cc/view/vZqNLp1P43O

Sneller dan verwacht zijn we rond en besluiten toch even bij de Dalälven delta te kijken. En dat waren de kilometers waard, wat een machtig gezicht. De Dalälven is na de Klarälven de 2e rivier van Zweden met een lengte van 520 km en wordt gezien als de scheiding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van Zweden 🇸🇪.

Hierna is het tijd om naar ons huis te gaan, maar nemen ons voor om morgen - op onze reis naar Stockholm - toch een keer naar het
Nationaal Park Färnebofjärden te gaan om nog wat indrukken te krijgen.

Weer: licht bewolkt met veel zonnige perioden.
Temperatuur vandaag 22 graden.