Dag 16: Falun en de Grote Kopermijn

Zweden, Vikarbyn

Vandaag nemen we alweer afscheid van het meer van Siljan en ons volgende overnachtingsadres is richting de Baltische zee, in Sandviken. Maar eerst rijden we naar Falun. Deze plaats is bekend vanwege het Mijngebied van de Grote Koperberg, dat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Men begon koper te delven sinds het jaar 800 tot 1992. Sinds 2001 staat het op de werelderfgoedlijst. Naast koper is er ook sulfide, zink, lood, bismut, zilver en goud gevonden. Het betreft niet alleen de mijn maar ook de vele typisch Falunrode mijnwerkershuisjes in de wijk Elsborg. We kochten tickets voor de Engelstalige volledige tour en hadden net nog even tijd om eerst een koffie te drinken met uitzicht op de groeve. Toen een zeer leuke rondleiding ondergronds, met mooie verhalen. Ook bovengronds veel te doen en te zien. Een rondwandeling om de groeve langs de belangrijkste gebouwen met uitleg wat het is.
Falunrood is een aanduiding van Zweeds rood en is de kleur van een pigment dat wordt toegepast in verf die heel vaak op huizen in Zweden te vinden is. De naam komt van de typische kleur in de kopermijnen. De kleur wordt vaak omschreven als een vorm van donkerrood en wordt traditioneel gebruikt voor hout omdat het erts nog andere conserverende componenten bezit.
Kortom een heel interessant bezoek, ook het museum, we waren bijna 5 uur bezig geweest. En gelukkig hebben we op een buitje van 5 minuten na, fraai weer tijdens ons bezoek.
Voor de wandeling rond de groeve en langs de huisje zie de Relive video > https://www.relive.cc/view/vNOPQLMQ426
Video Mining Area of the Great Copper Mountain in Falun > https://youtu.be/T1UVMGd86aQ

Rond 4 uur trekken we weer verder, het is nog een uurtje rijden naar Sandviken. En uiteraard begint het dan weer te regenen. Halverwege nog even stoppen bij de Lidl om eten te kopen. Zoals afgesproken liggen de sleutels klaar in de mailbox, de eigenaren zijn zelf op vakantie in Frankrijk. We zitten hier in een villa (buiten)wijk en hebben zelf ook een villa van een huis.

Morgen de buurt hier eens verkennen.

Weer: licht bewolkt en veel zonnige perioden maar ook enkele regenbuien.
Temperatuur vandaag 19 graden.