Dag 22: Canyonlands National Park

Verenigde Staten, Moab

Eigenlijk hebben we ons een beetje verkeken op de drukte die er nu al een week voor Memorial Day is. Dat betekent dat het soms lastig is om aan een plek op een camping te komen. Voor de komende week zijn ze allen al vastgelegd, maar voor vanavond en morgen nog niet. We willen graag op de BLM Campground Horsethief nabij Canyonland staan, en gaan daar in de ochtend dan ook bijtijds heen. Het is hier first come, first serve, en we zijn dan ook blij dat er nog een enkele plek open is met prachtig uitzicht rondom. Klein nadeel, het regent en het is ijskoud.Eerst maar even opwarmen met een bakkie koffie en daarna op pad naar Canyonlands National Park.

Ook in het park merken we - net als gisteren in Arches - dat het vakantietijd voor de Amerikanen is. Het is bij elk uitzichtspunt en elke trailhead ontzettend druk waardoor je soms moet wachten om de wagen neer te kunnen zetten. En met de camper is dat vaak nog lastiger. Maar het lukt telkens en we krijgen dan ook alle moois te zien, de eerste ontzettend diepe kloven al direct bij het visitor center van Island in the Sky.. Een korte wandeling over de rotsen met uitzicht over de Canyonlands en op de Shafer trail, een weg slechts toegankelijk voor 4WD langs de rand van de afgrond. Voor anderen weggelegd niet voor ons.

We gaan verder langs de vergezichten waar we de zoveelste regenbui van de dag in de verte zien naderen. Een fantastisch mooi gezicht om zover te kijken en de regen dan te zien naderen. We pakken deze regenbui maar weer even aan om een broodje te nuttigen. Als het droog is gaan we verder naar Grand View overlook, waar we de rim wandeling lopen. Het wordt eentonig maar superlatieven schieten tekort.

Als afsluiting van de dag gaan we naar het bekende Mesa arch. Bij zonsopgang op zijn fraaist, maar zo vroeg zijn we er niet. Sterker, we moeten hier eerst maar weer even wachten tot de volgende plensbui voorbij is. Daarna direct weer zon en wandelen we naar deze mooie arch.

Weer: Wederom een heel natte dag. Tussen de buien door was het soms zonnig en nog best aardig, maar zeker 50% van de tijd kwam het met bakken uit de hemel. Water en hagel. Temperatuur varieerde daardoor tussen 10 en 12 (!) graden.