Dag 13: Lyndon B. Johnson State Park & Historic Site

Verenigde Staten, Blanco County

Vandaag worden we weer met de herten in de voortuin wakker. Op het programma staat een korte rit onderbroken door een bezoek aan het Lyndon B. Johnson State Park & Historic Site. Een paar dagen terug waren we al langs geweest bij het voormalige Pedernales-ziekenhuis, gebouwd tijdens de Johnson Administration, dat in 1994 het bezoekerscentrum van Lyndon B. Johnson National Historical Park werd.
Dit Johnson City District, gelegen in Johnson City, bevat de vestigingsplaats van president Johnson en zijn grootouders, evenals het bezoekerscentrum van het National Park. Hier hebben de parkwachters ons voorzien van de nodige kaarten en bij het plannen van dit bezoek. We gaan dan hier naar de plek waar de eerste Johson homesteaders James Polk Johnson, neef van Samuel Ealy Johnson, Sr. en oom van president Johnson zich settelde. Een authentiek terrein voor mooie plaatjes.

Daarna met de camper zo'n 25 km naar het westen. Daar, halverwege Johnson City en Fredericksburg, in Texas Hills Country, ligt het LBJ Ranch District, aan de noordkant van de Pedernales-rivier in Gillespie County. De ranch was het retraite van de Johnson familie tijdens zijn periode van grootste invloed, en is de plek van de Johnsons familie graven.
Dit deel van het park omvat de eerste school van de president, zijn gereconstrueerde geboorteplaats, de boerderij, het Texas White House en de Johnson Family Cemetery, waar zowel de president als Lady Bird Johnson zijn begraven. Tijdens de administratie van Johnson stond de LBJ Ranch bekend als het "Texas White House" omdat de president daar ongeveer 20% van zijn tijd in het kantoor doorbracht.
De rondleiding geven een goed beeld van deze president die door de Vietnam oorlog een moeilijke erfenis had gekregen maar het toch wel goed had gedaan.

Na de LBJ Ranch gaan we nog even kijken op de Sauer-Beckmann Living History Farm. Een historische boerderij van de pioniers waar we zien hoe de boerenfamilies van een eeuw geleden leefden. Men is zo blij hier eens een Europeaan aan te treffen dat de Duitser die daar werkt - ene Peter - er direct bij gehaald wordt om zijn Europese ervaringen te delen. We zorgen dat we maar weer snel verder gaan.

We stappen weer in de wagen en gaan door naar Fredericksburg waar we eerst de Walmart maar weer eens opzoeken en alle proviand aanvullen, waarna we naar onze campsite op de Fredericksburg KOA gaan.