Dag 23: Via Chateau en Zoo van Bourbansais naar de grens van Bretagne en Normandië

Frankrijk, L'Aiguillon-la-Presqu'île

Op onze standaardtijd van 8 uur vertrekken we uit La Faute-sur-Mer. Het is nog frisjes als we in de wagen stappen, maar het is een blauwe lucht. De reis gaat voorspoedig, enig oponthoud in La Roche sur Yon, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Voor we het weten zijn we Nantes voorbij en stoppen bij een van de Aires langs de weg voor een koffie- en ontbijtpauze. Het is erg stil op de parkeerplaats, en we hebben dan een mooi plekje. Na de koffie rijden we door voor een uurtje, voorbij Rennes naar het kleine Pleugueneuc, een stadje met minder dan 2000 inwoners in noord-Bretagne.

We gaan daar niet heen voor het stadje zelf, maar voor het Domaine de la Bourbansais. Dit herbergt Zoölogisch Park en Château de la Bourbansais. Het leek ons een leuke combinatie en we werden niet teleurgesteld. Het kasteel is een wonderschoon staaltje van typische Loire-architectuur. Deze voormalige residentie van de leden van het Parlement van Bretagne, en een van de meest harmonieuze kastelen van Bretagne, is in de 16de eeuw gebouwd op de plek waar een oude Gallo-Romeinse villa stond, en in de 18e eeuw gerenoveerd.

De Zoo is zeker geen zeer grote dierentuin, maar de echte roofdieren als leeuwen, wolven en zelfs cheetahs zijn er, evenals een Madagascar bos. De prachtige natuurlijke omgeving met vele tuinen, bomen, de makigebieden (het Madagascar bos) en de shows (vogelshow en hondenshow) maken het een heel leuke belevenis. We hebben nog zeker moeten lachen om de Rode Vari's waarvan er één blijkbaar erg van lollies houdt. Hoe deze eraan is gekomen is een vraag, maar het genoot er duidelijk van.

In het park hebben we gelijk de lunch genuttigd op het terras. Het was een smakelijke salade en een kipfilet in champignonsaus wat prima smaakte en heel billijk geprijsd.

Tegen 4 uur gaan we na de hondenshow verder. We moeten de weekend boodschappen doen bij de Super U en daarna door naar ons nieuwe verblijf in Jullouville. De oude eigenaresse maakt ons wegwijs in het heel leuke huisje. Nieuw ingericht, fraaie tuin met terras en heerlijke bank.

Het is zaterdag dus ons diner is heerlijk stokbrood met Franse kaas en een wijntje, dit keer een Touraine die prima smaakt.
Als laatste van de dag nog even de buurt verkennen en langs de paarden wandelen. Daarna is het tijd om onze voeten te laten uitrusten.

Petanque stand: Vandaag tijdens de verplaatsing van de Vendée naar Normandië is er geen match geweest tussen de giganten. Derhalve is de stand ongewijzigd : 9-8 voor de BN'er.
Weer: Als we vertrekken wisselen zon en bewolking elkaar nog af. de temperatuur is dan ca. 18 graden. Na 11 uur loopt de temperatuur snel op tot 23 - 24 graden inde middag . In de avond wordt het wat koeler, maar met een jasje best te doen.