Dag 10: Luieren in het warme Dordogne

Frankrijk, La Chapelle-Aubareil

Vandaag op deze vaderdag lekker uitgeslapen. Verwend met de heerlijke Chanel Egoïst Platinum en het gezonde yoghurt ontbijt.
Daarna kwam Jacques, le propriétaire, met twee kroppen 🥬 🥬 uit eigen tuin en hadden we nog een leuk gesprek over o.a. Fête des pères. Daarop kwam hij even later terug met een heerlijke fles wijn 🍷 🍇.
Na de koffie - met notengebak dat iets teveel noten bevatte - op stap voor een wandeling langs de rivier de Vézère. De Vézère ontspringt in het Centraal Massief op het plateau de Millevaches en mondt bij het plaatsje Limeuil in de Dordogne uit. Wij pikken het op bij het nabijgelegen plaatsje Saint-Léon-sur-Vézère. Een heel klein pittoresk dorp dat hoort bij Les Plus Beaux Villages de France (vertaald: De mooiste dorpen van heel Frankrijk). Op basis van kandidaturen worden de dorpen in Frankrijk aangewezen die men de mooiste vindt. Voor ieder dorp dat de organisatie heeft gekozen geeft ze aan waarop haar keuze is gebaseerd. De organisatie werkt vooral in het belang van het Frans cultureel erfgoed en het toerisme. Er zijn in mei 2022 in totaal 164 dorpen aangewezen.

Saint-Léon-sur-Vézère haalt haar charme uit haar mooie romaanse kerk, haar huizen, haar mooie steegjes en haar mooie oevers waar het goed kuieren is. Wij gaan daar dus wandelen. De geplande wandeling volbrengen we niet, het is gewoon te warm om te lopen. Na een kleine 3 km zijn we terug bij de wagen en gaan naar ons huisje La Galinie. Daar genieten van de gekregen wijn 🍷. In de tuin staan prachtige lavendel en andere planten die de nodige insecten 🐜 🦟 huisvesten, waaronder de kolibrie-vlinder. Deze redelijk goed kunnen fotograferen. Na enige tijd gezamenlijk de sla 🥬 maaltijd bereiden. Een heerlijk luie en relaxte middag zit erop.

Petanque stand: Spannende strijd 4-4
Weer: vandaag weer een heel warme dag 🥵, van 25 graden in de nacht tot 35 graden overdag.
KM gereden: 32, totaal 2199 km.