Dag 11: Door de sneeuw naar de City of Rocks

Verenigde Staten, Grant County

Vandaag op Moederdag eerst een goed ontbijt verzorgen voor Trudie. Nou ja, verzorgen? Laten verzorgen, we gaan naar de Denny’s in Truth or Consequences (hoe komen ze aan die plaatsnaam). Met een bloem voor Moederdag en aardbeienbonbons worden de moeders ontvangen. Daarna een heerlijk (voor ons) uitgebreid ontbijt. De dag kon niet beter beginnen.

Na nog even voor 100 dollar benzine getankt te hebben (140 liter!) gaan we weer verder naar het zuiden. We gaan al snel de Interstate af en dan over de Emory Pass in het Gila Forest. Het zonnige weer waar de ochtend mee begon is inmiddels overgegaan in sneeuw. Het is een fraaie omgeving, maar als de sneeuw toch wat blijft liggen op deze bergpas dan zijn we er niet zo blij mee. Gelukkig wordt het niet erger en als we weer verder afdalen is de sneeuw weer regen geworden en spoedig wordt het zelfs helemaal droog.

Tegen drie uur rijden we het City of Rocks State Park op. En het doet de naam eer aan. City of Rocks State Park bestaat uit grote rotsformaties in de vorm van pinakels of rotsblokken die oprijzen tot 40 voet. De City of Rocks is 34.9 miljoen jaar geleden ontstaan ​​door een vulkaanuitbarsting. Vervolgens heeft de erosie in de loop van miljoenen jaren de rotsformaties gevormd die vandaag te zien zijn. De uitbarsting was van de Emory Caldera, gecentreerd in de buurt van Hillsboro Peak aan de zuidkant van de Black Range.

In het park zitten we ver van de bewoonde wereld. We gaan een stuk wandelen en soms kunnen we alle kanten honderden meters kijken, zoals men het honderden jaren geleden ook moet hebben gezien. Een beetje surrealistisch.

Tegen de zonsondergang komt de zon eindelijk door en dat geeft een prachtige gloed over het gebied, waar vogels, konijnen, hazen, hagedissen en andere dieren de baas zijn.

Overigens is het alleen in Amerika mogelijk hoe de plaats Truth of Consequences aan zijn naam is gekomen. Oorspronkelijk heette de plaats Hot Springs, vanwege zijn warme minerale bronnen. Op 31 maart 1950 werd de naam veranderd in Truth or Consequences. Dat was de naam van een populair radioquizprogramma gepresenteerd door ene Ralph Edwards. Om de tiende verjaardag van zijn programma te vieren had hij het idee gelanceerd dat een plaats in de Verenigde Staten zichzelf zou omdopen tot "Truth or Consequences". De bewoners van Hot Springs stemden voor de naamsverandering en aldus geschiedde.

Weer: dag begon zonnig maar werd aan de eind van de ochtend steeds slechter. Eerst regen, daarna bij de Emory Pass begon de sneeuw tot we nabij de campground waren. Toen droog maar fris. Temperatuur rond 17 graden.
Afstand gereden: 178 km, totaal 2014 km.