Bernkastel-Kues aan de Moezel

Duitsland, Stadtkyll

I.v.m. de weersverwachtingen hebben we de planningen van morgen en vandaag omgegooid. Vandaag dus een tocht naar de Moezel. Via Hillesheim rijden we over de binnenwegen eerst naar Traben-Trarbach voor een korte wandeling. Traben-Trarbach ligt aan een smalle bocht in de Moezel omringd door bossen en uitgestrekte wijngaarden. De rivier snijdt het stadje in twee gedeeltes. Vroeger waren het twee aparte plaatsjes, maar vanaf 1904 is het één stad. Vondsten uit de Keltische en Romeinse tijd laten sporen van een oude nederzetting zien. Kenmerk van Traben-Trarbach is de Brückenstranke, een in 1899 gereedgekomen poortgebouw bij de brug over de Moezel. Deze brug is een nieuwer exemplaar voor de historische brug die helaas in 1944 werd verwoest tijdens de laatste wereldoorlog. Voor een impressie van de wandeling kijk op https://www.relive.cc/view/vKv2QAKe94q
Na de wandeling tijd voor koffie. De prijzen zijn hier echter niet mis. Voor 2 bakkies betalen we 8,50 euro. Wel met mooi uitzicht over de Moezel en de brug.

Hierna gaan we snel over de Hunsrück verder naar het 30 minuten verder gelegen Bernkastel-Kues. Deze stad behoort tot de meest geliefde plaatsen langs de Moezel en mag zich het centrum van de "Mittelmosel" noemen. Het is schilderachtig gelegen en omgeven door de mooiste wijnbergen in het stroomgebied van de Midden-Moezel. Elk jaar komen mensen vanuit de hele wereld om het Moezelstadje te ontdekken. Het stadje is een toeristische trekpleister in het Moezeldal en bestaat uit twee delen: Bernkastel op de rechteroever en Kues op de linkeroever. Beide delen zijn verbonden met een brug over de Moezel. Boven Bernkastel verheft zich de ruïne van burg Landshut. Het historische centrum van Bernkastel telt vele oude vakwerkhuizen en nodigt uit om ontdekt te worden. De wellicht oudste middeleeuwse vakwerk-verzameling van de Moezelregio is hier te bewonderen. In Bernkastel gaan we lekker slenteren en wandelen zo lekker door het dorp em langs de Moezel. Vandaag eindelijk een zonnetje en daar genieten we langs de oever van de rivier zeker van. Voor een impressie van onze wandeling door Bernkastel-Kues kijk op https://www.relive.cc/view/vevW8RJWeyO

Aan het eind van de dag op Tripadvisor even een goed en goedkoop restaurantje gevonden.: Restaurant Alt Bernkastel. Gelegen op de de weg naar de Burcht in een fraai pand genieten we van een dikke en lekkere schnitzel met salat. Een zeer goed restaurant met ook heel vriendelijke bediening.
Daarna is het weer tijd om richting Stadtkyll te gaan. Voor het donker wordt zijn we dan weer in onze bungalow tegen de helling van de vulkaaneifel.