Dag 16: Via Zoodysee naar de kust

Frankrijk, La Chapelle-Aubareil

Om 7 uur gaat de wekker ⏰ en voor we het weten zijn we helemaal klaar voor vertrek. We nemen afscheid van Jacques en Josée en gaan op weg naar de Vendee. We vermijden vandaag de snelwegen en gaan dus in het begin over de smalle kronkelwegen vanuit de Dordogne naar de Charente. Na 1,5 uur stoppen we al voor een koffiepauze, het is nu nog droog. Het lijkt echter of ze boven meekijken. Net koffie ingeschonken en het begint te regenen. De verdere koffiestop dus maar in café Nissan Qashqai 😄.
We rijden rustig verder en rond kwart over 12, het is net nagenoeg droog, arriveren we voor onze stop vandaag, dierenpark Zoodysee in Villiers-en-Bois. Een heel vriendelijke ontvangst waar we uitgebreid worden voorgelicht over het park en de beste route.
Voor we langs de beesten gaan eerst maar onze maag vullen in het parkrestaurant, met verrassend vriendelijke prijzen.
Het park heeft geen leeuwen 🦁 en olifanten 🐘, maar is eigenlijk een wandeling van 6 kilometer door de bossen waar je steeds weer nieuwe dieren - van ganzen tot beren 🐻 - van de eland tot de poolvos - met een groot leefgebied tegenkomt. Dit park is echt een aanrader. Tegen half vier moeten we helaas weer verder, maar hadden er best nog wat uurtjes kunnen besteden.

We rijden verder via de Charente/Maritiem naar de Vendee en stoppen in L'Aiguillon-sur-Mer bij de Super U voor de weekendboodschappen. Daarna snel door voor de laatste 10 minuten naar ons appartement in La Faute-sur-Mer. Gescheiden door de rivier de Lay van L'Aiguillon-sur-Mer, en met aan de andere kant de zee, is La Faute-sur-Mer een schiereiland langs de kust. De gemeente van deze twee steden heet dan ook L'Aiguillon-la-Presqu'île ofwel L'Aiguillon-het-Schiereiland.
We moeten nog even een belletje plegen om onze - uiteraard alleen Frans sprekende host - te laten komen. Maar goed, alles is in orde en we zullen ons hier best vermaken.

Na ons geïnstalleerd te hebben en een stokbroodje 🥖 genuttigd te hebben met uitzicht op zee maken we nog even een wandeling langs het strand en genieten van de frisse wind 💨 en de fraaie zonsondergang.

Petanque stand: Dat zal deze week niet veranderen en blijft 8-5 in het voordeel van de BN'er.
Weer: We gaan op weg met 16 graden en dat is het tot ca. half 10. Dan gaat de hemel open en blijft het even plensregenen. Rond het middaguur droogt het weer op maar blijft de temperatuur rond 16 graden hangen. Vanaf 17 uur laat de zon zich zien, maar de wind aan zee maakt het frisjes.
KM gereden: 335, totaal 2891 km.