Dag 17: La Faute-sur-Mer en L'Aiguillon-sur-Mer te voet verkennen

Frankrijk, L'Aiguillon-la-Presqu'île

Voordat de wekker gaat zijn we wakker. Het is met de deur naar buiten geopend toch wel fris geworden. Snel een warme douche.
Na het ontbijt gaan we direct La Faute-sur-Mer in en dat is maar goed ook. Het is immers de wekelijkse markt op zondag en daar waren we nog niet van op de hoogte. Een gezellige drukte. Op een van de terrasje maar even een bakkie doen. De kosten zijn hier bijna half zo hoog als eerder in de Jura. Voor 4,10€ een koffie en een cappuccino, dus dat smaakt lekker. Via de markt op alle zijstraatjes gaan we door naar het Office de Tourisme voor wat extra informatie over het natuurgebied in de omgeving, de Marais Poitevin. Met de nodige informatie zetten we onze wandeling voort en gaan de brug over naar L'Aiguillon-sur-Mer. Na hier enige straatjes te hebben verkend zijn we terug bij de brug, en voor we de rivier de Lay oversteken kijken we even geïnteresseerd op de menukaart van het visrestaurant. Voor we het weten zitten we aan tafel van dit zeer voordelige, en naar later blijkt uitstekende, restaurant Bar de La Marine.
Nog een koffie en dan voldaan verder La Faute-sur-Mer verkennen. de markt is na 13:00 uur afgelopen en alle Fransen vluchten naar recreatieve doelen voor de dag, het strand, naar huis of een familie picknick in het park. Wij gaan door en na een totale wandeling van ruim 10 km zijn we terug op de kamer waar we even op het balkon onze rust nemen.

Tegen 5 uur maken we nog een kleine rit door de omgeving en stoppen op een picknickplaats voor onze meegebrachte baguette en wijn (oh nee, moest rijden, dus toch maar melk). Nog lekker een poosje hier genieten aan een zijrivier van de Lay en direct van de gelegenheid gebruik maken om de petanque score te wijzigen. Rond 8 uur zijn we terug in het appartement.

Petanque stand: Tijdens de avond picknick toch een mooi plekje kunnen vinden en Mrs. T. was in blakende vorm. Zeer verrassend moest de favoriet het onderspit delven en is de spanning weer enigszins terug. De stand is nu 8-6 in het voordeel van de BN'er.
Weer: De hele dag wisselt bewolking en zon elkaar af. De temperatuur is in de ochtend rond de 20 graden en in de middag rond de 22 graden. Wel staat er een fris briesje wat het wat frisjes maakt als de zon zich even verschuilt.