Dag 16: The Beauties of Yellowstone

Verenigde Staten, Wyoming

Vandaag de Grand Loop door Yellowstone National Park, met bezoek aan Mud Volcano, Lower Falls, Upper Falls, Norris Geyser basin en veel, heel veel wildlife. Dat begon al bij de Mud Volcano trail, waar we de fraaist gekleurde vogels tegenkwamen ende bizons in de vallei zagen, en het eindigde bij de vele bizon kuddes die we van zeer nabij konden bewonderen langs de Madison River.

Het thermische gebied van de Mud Volcano is een gebied met modderige warmwaterbronnen en fumarolen in de buurt van een van de ventilatieopeningen van de Yellowstone-vulkaan. De Sululfur Cauldron is een van de meest zure bronnen in het park met een pH van accuzuur.

Yellowstone Falls bestaat uit twee grote watervallen op de Yellowstone River. Terwijl de Yellowstone-rivier vanuit Yellowstone Lake naar het noorden stroomt, verlaat hij de Hayden-vallei en stort hij eerst over Upper Yellowstone Falls en vervolgens een kwart mijl (400 m) stroomafwaarts over Lower Yellowstone Falls, waarna hij de Grand Canyon van de Yellowstone binnenkomt. die tot 1.000 voet (304 m) diep is.

Het Norris Geyser-bekken is het heetste geiserbekken in het park en bevindt zich nabij de noordwestrand van de Yellowstonecaldera. Het bekken bestaat uit drie hoofdgebieden: Porcelain Basin, Back Basin en One Hundred Springs Plain. In tegenstelling tot de meeste andere geiserbekkens in het park, is het water van Norris zuur in plaats van base (bijvoorbeeld, Echinus Geyser heeft een pH van ~ 3,5). Het verschil in pH zorgt ervoor dat een andere klasse bacteriële thermofielen bij Norris kunnen leven, waardoor verschillende kleurpatronen ontstaan ​​in en rond het Norris Geyser Basin-water. De bekendste geiser van dit basin is de Steamboat Geyser, van alle actieve geisers de geiser die de hoogste uitstoot realiseert, tot meer dan 90 m hoogte.

We gaan terug naar Madison en dan langs de Madison River naar West Yellowstone. Een plaatsje net buiten het park waar we onze campground voor de komende nacht hebben. Langs de rivier worden we verrast door de hoeveelheden bizons die hier zitten. En ze zijn tot redelijk dichtbij te benaderen. Een heel aparte beleving.

In West Yellowstone gaan we lekker uit eten en worden dan nog verrast met een mooi bericht over hOranje op het WK. Spanje is met 5-1 verslagen. Daar moet een herinneringsfoto van gemaakt worden, samen met de Yellowstone bizon :-)