Dag 6: De Cascades de Hérisson (de Egelwatervallen)

Frankrijk, La Pesse

Vandaag opnieuw een dag die voor een groot deel in het teken staat van hiken bij de watervallen.
Maar eerst na het ontbijt een potje Jeu de Boule en .......... Trudie heeft gewonnen. Ja ja, je leest het goed. Daarna nog even in de tuin genieten van een bakje koffie en de heerlijke temperatuur alvorens op stap te gaan.

We gaan naar het noorden en hebben een eerste stop bij een uitkijkpunt, Belvedere de Moulin. Van hieruit een prachtig uitzicht over het meer van d'Abbaye, een gletsjermeer op bijna 900 meter boven de zeespiegel, in de gemeente Grande-Rivière. Het meer, ook wel "Lac de Grandvaux" of "Lac de Grande-Rivière" genoemd, dankt zijn naam aan de abdij die in de twaalfde eeuw op de oevers werd gebouwd en waarvan alleen de in de negentiende eeuw gerenoveerde kerk over is gebleven. Hiervandaan een korte wandeling door de bossen en we gaan verder naar de Cascades de Hérisson, bij de de eerste van een reeks van 7 watervallen, de Saut Girard. Aan de top van deze waterval nuttigen we eerst de lunch alvorens verder af te dalen. Hier bij de Cascades verliest de rivier de Hérisson over een lengte van 3 km in totaal 280 m hoogte.
Wij doen de wandeling tot de 6e waterval en keren daarna hetzelfde pad terug. In totaal een wandeling van 6,5 km en groot hoogteverschil. Naast de Saut Girard, passeren we de Moulin Jeunet, de Saut de la Forge, Chateau Garnier, Le Gour Blue en keren boven bij de Le Grand Saut. Naast de watervallen zien we ook veel exemplaren van de prachtige blauwe libelle en een enkele oranje- of vuurlelie. En ook een tuin vol met zogenaamde steenmannetjes. In de wandelwereld is het een traditie om stenen op elkaar te stapelen en zo de steenmannetjes te bouwen. Overal ter wereld kun je ze vinden. De meeste wandelaars doen het zonder erover na te denken, maar de steenmannetjes hebben echter weldegelijk een functie. De mannetjes worden namelijk van oudsher gebruikt om een pad of heuvel te markeren. Dat was hier duidelijk niet het geval.

Rustig aan gaan we terug naar de wagen en nemen dan in het dorp een koffie a 4 euro p.p. en gaan verder. We rijden langs een aantal prachtige meren naar Oyonnax waar we bij de Intermarché nog wat boodschappen halen, We hebben nog even de tijd want we willen nog ergens wat gaan eten. De restaurants gaan echter pas om 18:30 open. Om nog een stukje Amerika aan te doen hebben we gekozen voor een lekker maaltje bij de Buffalo Grill. Het eten is in de Franse restaurants best betaalbaar, maar de drank daarentegen in het geheel niet.

Voldaan na alle inspanning van vandaag en de lekkere maaltijd arriveren we even na half negen weer in ons huisje.

Weer: Het was weer een prachtige dag met veel zon, soms wat bewolking, en een temperatuur rond 30 graden. Pas toen we 's avonds terugreden naar de gîte daalde de temperatuur op 1000 m hoogte tot 22 graden.
KM gereden: 158, totaal 1438 km.