Dag 6: Over de Million Dollar Highway naar Durango

Verenigde Staten, Ridgway

Vandaag staat de route over de Million Dollar Highway op het programma. Het bevat de route Ouray naar Silverton en de San Juan Skyway. Een stuk van ruim 50 kilometer welk wordt beschreven als een van de mooiste wegen van de Verenigde Staten.

Vanaf de Campground in Ridgway State Park rijden we direct naar het 25 km zuidelijker gelegen Ouray. Een klein gehucht. Als we daar om 9 uur zijn is het ook nog te vroeg voor een goede koffie. De plaatselijke Mouses Chocolate and Cofee bar gat pas om 10 uur open. Het is een leuk dorp, maar niet om daar een uur te wachten en we rijden dan ook verder, en beginnen met de Million Dollar Highway. Aan het begin wordt je al gewaarschuwd dat de weg smal, stijl en met veel bochten zit. Trucks worden geadviseerd om een alternatieve route te kiezen. Onze camper is wel een instructies, maar we durven het aan. En inderdaad is het rasecht op sommige stukken smal, maar de bochten zijn doorgaans ruim en het stijgingspercentage gaat niet boven de 7-8%.
De rit is echter sprookjesachtig. Naarmate we weer boven de 3.000 meter komen zijn de bergen, maar ook de weiden naast de weg volop met sneeuw bedekt. De top voor deze rit ligt op ruim 3.300 meter. Ondank de stalende hemel is het door de wind op deze hoogte best fris. Na een goed uur komen we aan in Silverton, bekent van de stoomtrein die vanuit Durango hier naartoe rijdt. Een prachtig dorp met een geasfalteerde hoofdweg en verder zijn alle straten onverhard. Met alle klassiek bouw is het een western dorp uit een grijs verleden. Maar heel leuk. Van de bewoners begrijpen we dat er nog nooit zo een hevige sneeuwval is geweest als deze laatste winter, wat ook veel lawine’s tot gevolg had.
We hebben hier ook een prima koffieshop gevonden en slenteren verder wat rond in het dorp. We besluiten verder te gaan en op de volgende bergpas een lunchstop te houden in de camper. Een heel apart restaurant op deze wijze, midden in de sneeuw.

We gaan verder de bergen af, en naarmate we Durango naderen wordt het verkeer drukker, de wegen breder en de sneeuw minder. We gaan naar een Campground in het San Juan Forest, net buiten Durango, genaamd Junction Creek. Hier hebben een prachtige plek met wel 50 meter ruimte tot een volgende camper. Dat maakte het de 2 kilometer ongeplaveide toegangsweg volledig waard. Nog even een paar uurtjes van de zon en de vogels genieten.

Voor het diner rijden we weer even de bergaf naar Durango en kiezen voor Applebees. De sizzling Bourbon chicken and shrimps smaken prima. We zorgen dat we terug op de Campground zijn alvorens het donker is. Zonder enige verlichting is het in de bossen compleet donker en met de 30 ft lastig manouvreren.

Weer: Zonnige dag met enkele wolken. Temperatuur rond 23 graden op de lagere stukken en 16 graden op grotere hoogte.
Afstand gereden: 187 km, totaal nu 914 km.