Dag 18: De Abbaye de Maillezais en de moerassen van Marais Poitevin

Frankrijk, L'Aiguillon-la-Presqu'île

Vandaag hebben we een vol programma. Na het ontbijt gaan we voor 10 uur al op stap richting het natte deel van de Marais Poitevin.
Het Marais Poitevin, is een moerasgebied in Frankrijk, in de regio Nouvelle-Aquitaine. Het is een overblijfsel van de vroegere Golf van Poitou, waarvan delen ingepolderd werden. Het Marais Poitevin kent 3 delen:
1. Het deel aan de kust waar La Faute-sur-Mer ook onder valt met het natuurgebied Casse de la Belle-Henriette.
2. Het droge deel (uitgedroogde moerassen), de omgeving van de stad Lucon.
3. Het natte deel, ook wel la Venise Verte (Groen Venetië), genoemd.
Dit derde deel is het doel van ons bezoek vandaag. Via de prachtige zonnebloemvelden rijden we 50 km landinwaarts naar het natte deel.
In dit gebied staat ook de Abdij van Maillezais, gelegen bij het gelijknamige dorp. De abdij is gebouwd op een kaap die de oude Golf van Poitou domineerde. De eerste stenen van de abdij dateren daar uit het jaar 977. In 1317 is de abdij omgebouwd tot de Saint Pierre kathedraal van Maillezais. Het bleef de zetel van het bisdom Maillezais tot 1648 , toen de bisschoppelijke zetel werd overgebracht naar de kathedraal van Saint-Barthélémy-du-Grand-Temple , in La Rochelle .
Daarna is het gebouw sterk verwaarloosd en tijdens de Franse revolutie zelfs verkocht als nationaal bezit om als steengroeve te dienen. De ruïnes die nog zichtbaar zijn, zijn de refter, de slaapzaal, de keuken, de zoutkelder, de wallen met torentjes, evenals de noordkant van de kathedraal (klokkentoren, schip en transept).
De voormalige abdij van Saint-Pierre (overblijfselen van de abdij) is geklasseerd als historisch monument sinds de30 januari 1924. Het is eigendom van de departementale raad van de Vendée. Met een NL-talige handleiding komen we een eind, maar veel zaken zijn toch alleen voor Franse ogen en oren. Maar het is toch een fraaie ruïne om lang en in te lopen.
Hierna genieten we op het picknick terrein van de abdij van onze lunch en de fraaie Lotusbloemen en lelies. Zelfs enkele kikkers houden ons gezelschap.

Na de lunch rijden we een kleine 20 minuten door naar het dorp Arcais. Dit dorp ligt aan de rand van het deel van het natte moeras, dat wil zeggen dat het in natte tijden kan overstromen. De rivier Sèvre Niortaise is niet ver weg, maar het dorp is grotendeels omgeven door een labyrint van sloten, schelpen, geulen en kanalen. Hier varen dan ook veel commerciële roeiboten, met of zonder gids. Het heeft wat weg van Giethoorn. Wij gaan niet met de boot, maar maken langs de sloten en geulen een wandeling van een kleine 6 km. Ons dag totaal was inmiddels boven de 10 km, dus het was wel mooi zo. Op een terrasje toen nog van de boten genoten met een lekker bakkie koffie alvorens de rit naar huis te aanvaarden.

Na het eten nog even een ommetje langs de kust gemaakt en daar een filmpje opgenomen en naar de kids verzonden. We missen ze best, maar wat gaan de dagen snel!

Petanque stand: Vandaag een rustdag voor deze topsporters. De stand is onveranderd 8-6 in het voordeel van de BN'er.
Weer: in de ochtend nog regelmatig bewolking en temperatuur 20 graden. Na 12 uur is het overwegend zonnig en rond de 22 graden.