Dag 3: De Haut-Jura verkennen

Frankrijk, La Pesse, Jura

De zon straalt aan een prachtig blauwe hemel als we na een heerlijke nachtrust ontwaken. Vandaag onze eerst dag ter verkenning van de omgeving.
De Jura is een gebergte aan weerszijden van de grens tussen Frankrijk en Zwitserland. Het is een oud berggebied, waarvan de toppen zich parallel aan elkaar uitstrekken van noord naar zuid. Naar het westen verloopt de Jura terrasvormig, aan de oostzijde daalt het gebergte met een hoge, steile wand af naar de Zwitserse Hoogvlakte. Grote delen (40 %) zijn bedekt met bossen, het gebergte is ook genoemd naar het Latijnse "Jura" (bos). De meest voorkomende bomen zijn, afhankelijk van de hoogte, eiken, beuken (500 - 800 m) en sparren (boven de 1000 m). Het Juragebied is een zgn. karstgebergte, een gebergte waar kalksteen aan de oppervlakte ligt en wordt aangetast door chemische verwering ten gevolge van de zure eigenschappen van regenwater. Karst veroorzaakt steeds enkele typische landschapsvormen en kenmerken.

Na de koffie vertrekken we voor een tocht via La Pesse en Les Moussières naar Saint-Claude. Saint-Claude ligt in het hart van het Jura-massief en maakt deel uit van de culturele en historische regio Franche-Comté. In 2019 had de stad 8.985 inwoners en is daarmee de op twee na dichtstbevolkte gemeente van het departement.
We verkennen het dorp een beetje. Parkeren de wagen en lopen langs de Cathédrale Saint-Pierre, Saint-Paul et Saint-André verder het dorp in. Het is zondag en heel warm, er zijn maar weinig mensen op straat. Maar het is onmiskenbaar Saint-Claude, direct te zien aan de speciaal als een pijp gevormde afvalbakken op straat. Beroemd zijn de ambachtslieden met zeldzaam talent (de handgemaakte modellen van Pierre Morel of bijvoorbeeld de gebeeldhouwde pijpen van Roger Vincent) evenals de grootste merken van Franse pijpen (Chacom, Butz-Choquin, Eole, Jeantet ...). Wereldwijd bekend om hun kwaliteit, net als de kippetjes van Aya.
We lopen nog een stukje om en gaan dan weer de auto in, op weg naar het 30 km zuidoostelijk gelegen Oyonnax. Deze stad is gelegen in de vallei van het Juragebergte in het noorden van het departement. Door de stad stroomt de Sarsouille. In het dorp is net een concours bezig van diverse jachthoornkapellen. Leuk om even te zien, maar wat is het geluid uit die hoorns toch eigenlijk een kattengejank. Na 2 optredens hebben we het gezien en slenteren nog even door de stille straten. We halen hier bij de super nog even wat flessen water, die gaan met deze temperaturen snel op.
We nemen de auto weer en rijden naar het nabij Oyonnax gelegen Lac Genin. Het meer, in het departement Ain, ligt op een hoogte van 850 m. Het meer wordt gevoed door ondergrondse bronnen en is dan ook prachtig turquoise van kleur. Het meer wordt door de lokale bevolking heel intensief gebruikt voor watersport recreatie, maar geen motorische vaartuigen. Wij maken een ruime wandeling om het meer en komen dan ook door fraaie bossen en mooie grasvelden.
Na deze wandeltocht gaan we weer naar onze huisje, waar we rond 6 uur aankomen. Nog even van de laatste zonnestralen genieten. We zitten hoog in de bergen (ca. 1100 m) en het is 's nachts dan ook best kil. De openhaard is in de avond uren dan ook best nodig, maar ook heel gezellig.

Weer: In de ochtend stralend zonnig en ruim 30 graden, in de middag meer bewolking en aan het eind geheel bewolkt. Temperatuur nog zo'n 28 graden en 24 graden op de bergen.