Dag 21: Stockholm, een bruisende (en natte) stad

Zweden, Stockholm

Vandaag de hele dag gereserveerd voor de mooie stad Stockholm. Stockholm is de hoofdstad en de grootste stad van Zweden. De gemeente Stockholm heeft een oppervlakte van 188 km² en behoort tot de provincie Stockholms län. De stad heeft ca. 1.000.000 inwoners, en de gehele regio Groot-Stockholm heeft er ca. 2,5 miljoen.
Door de vele (grote) wateren in de stad wordt Stockholm ook wel het "Venetië van het noorden" genoemd. De scherenkust van Stockholm is een archipel van ongeveer 24.000 eilanden, een van de grootste ter wereld.
Na het ontbijt in het hotel gaan we snel met de metro richting centrum en al snel stellen we onze plannen bij door de vallende regen. Eerst maar even metrostation T-Centrale bewonderen. Het metrosysteem van Stockholm wordt wel 's werelds langste kunstgalerie genoemd met meer dan 90 van de 100 stations van het netwerk, versierd met sculpturen, rotsformaties, mozaïeken, schilderijen, installaties, gravures en reliëfs van meer dan 150 verschillende kunstenaars. En T-Cntrale is er zeker een van. Daarna is het iets minder hard gaan regenen en drinken we op de Kungsträdgården een bakkie koffie. En het gaat weer regenen, dus we duiken ook hier weer even het metrostation in. Ook hier veel kunstpracht.
Dan moeten we toch door naar naar het centrum voor een bezoek aan het Royal Palace waar om 12:15 uur de afwisseling van de wacht is. Dat loopt echter letterlijk in het water. Als we de trappen bij het paleis omhoog gaan begint het weer te regenen en het gaat steeds harder. Maar goed, ook deze ceremonie hebben we even meegepikt.
We daarna verder door Gamla Stan (de oude stad) naar de ferry naar Djurgarden. De ferry valt ook onder het openbaar vervoer en we kunnen er met de SL metropas dus gratis op. Overigens is deze 24-uurs pas met 10 euro voor alle metro, bus, tram, en ferry's natuurlijk een koopje.
We gaan in Djurgarden langs het water eerst naar het Maritiem museum, een 4 tal boten die te bezichtigen zijn, waarvan het vuurtorenschip de leukste is. Daar ook maar overdekt even een Sultana wegwerken. Daarna is het plan het Vasa museum te bezichtigen. Immers nummer 1 van de toplocaties in Stockholm. Maar dat is schrikken, er staat wel een rij van 250 meter buiten om het museum in te kunnen. En met dit weer, waarin er zo weer een plensbui kan vallen hebben we daar geen trek is. We gaan langs het ABBA museum terug naar de ferrie en laten ons op het schiereiland Skeppsholmen afzetten. Hiervandaan verder wandelen met mooi uitzicht op het Paleis en Gamla Stan. Op de Kungsträdgården nemen we in de zon (!) een bakkie koffie. En als het weer gaat regenen nemen snel weer onder de parasol verkassen.
We besluiten naar de Östermalms Saluhall te gaan, de markthallen in de wijk Östermalms. Daar is het in ieder geval droog. En voor de zintuigen een heel leuke omgeving, met veel lekkers, Na half 5 lijkt de zon dan toch definitief door te breken. We wandelen weer naar Gamla Stan voor een hapje en komen uiteindelijk toch weer terecht bij Gamla Stan Hof. Vandaag ook eens Elandburger proberen, En het smaakt erg goed, net als de Fish en Chips.
Daarna nog even lekker slenteren door de stad en van een ijsje genieten alvorens de stad vaarwel te zeggen. Na meer dan 15 kilometer gelopen te hebben is het mooi. Onze voeten willen rust. En dat gebben ze verdiend.

Weer: Zwaar bewolkt en regelmatig regen. Temperatuur vandaag 21 graden.