Dag 12: Het eiland Magerøya met de Noordkaap

Noorwegen, Kuvika

Vandaag alle kanten van het eiland Magerøya verkennen. In de ochtend gaan we eerst door het koude en desolate landschap naar het plaatsje Gjesvær. Het is een oud vissersdorp in de gemeente Nordkapp in Noorwegen. Het is de enige plaats in de provincie Finnmark die bekend is uit de Vikingtijd en wordt in de Heimskringla-sage genoemd als Geirsver. De naam komt van de naam van de man, Geir, wat "speer" betekent. In Gjesvær zijn ook een visverwerkingsfabriek, een postkantoor, een school en een winkel gevestigd. Het toerisme is de afgelopen jaren gegroeid door activiteiten zoals vissen en vogels kijken in het natuurreservaat Gjesværstappan, met name is er veel animo i.v.m. papegaaiduiker. We hadden graag aan de vogelsafari meegedaan, maar de zee is vandaag te wild om dat met een gerust hart te doen. We houden het dan ook op een kop koffie en trekken verder naar Skarsvag. We rijden weer door het totaal verlaten, maar o zo prachtige, landschap en stoppen regelmatig voor foto's van de natuur en de rendieren. Rond lunchtijd door voor een bezoek aan het North Cape Christmas and Winter House, de Nordkapp Jul & Vinterhus. Een heel eenvoudig gebouw met lokaal gemaakte kunst en een simpel restaurant waar we wat eten. Het staat bekend in alle boeken, maar dat is meer bij gebrek aan beter..... We lopen nog wat in de buurt en gaan verder richting de Noordkaap.
Het weer is niet best. Koud, motregen en mist. Gelukkig trekt dat na verloop van tijd iets bij, maar echt lekker wordt het niet. Op de kaap maken we een wandeling langs de rand en weten toch nog wat leuke plaatjes te schieten. Het is echter te slecht om de avond daar door te brengen en de zonsondergang tegen middernacht af te wachten.
We rijden naar Honnigsvag en na een bezoek aan de kerk zoeken daar een lekker visrestaurant op. Dat viel nog niet mee, maar uiteindelijk komen we bij de Corner Spiseri en dat bevalt ons prima.
Daarna vermoeid en weer wat opgewarmd terug naar onze hut aan zee.