Dag 15: Het middeleeuwse Sarlat-la-Canéda

Frankrijk, La Chapelle-Aubareil

De verwachtingen voor vandaag waren qua weer niet hooggespannen. De buienrader gaf veel regen aan. Gelukkig viel dat allemaal erg mee.
Ontbijten moesten we nog even binnen, maar koffie ☕️ drinken en petanque kon al weer met een half zonnetje.

Rond half 12 gingen we op stap richting Sarlat-la-Canéda. Het oude stadsgedeelte van Sarlat is een mooi geheel met diverse middeleeuwse huizen. In de 13e en 14e eeuw beleefde de stad ook een welvarende periode als handelsplaats. Ondanks het feit dat Sarlat te maken heeft gehad met de gevolgen van de Honderdjarige Oorlog, zijn er vandaag de dag nog veel sporen uit de middeleeuwen zichtbaar in het plaatsje. Zo zijn er schitterende bouwwerken en monumenten met een middeleeuwse oorsprong te bewonderen. Op de pleintjes zijn verschillende gezellige restaurantjes aanwezig in de middeleeuwse sferen. Een bezoek aan dit bijzondere plaatsje is absoluut de moeite waard. Het is begrijpelijk dat Sarlat ook wel de ‘Parel van de Perigord’ wordt genoemd! Uiteraard is er nu veel toerisme, maar de stad heeft toch heel veel van zijn charme behouden. We zijn blij verrast.

In een van de smalle steegjes zoeken we een leuk terras voor een echte Franse maaltijd. En die vinden we bij Auberge Le Mirandol. Beide nemen we vooraf een heerlijke Foies Gras en daarna een Coq au Vin de Cahors en resp. een Cuise de Canard (Eendepoot) voor Trudie. Was echt bon apetit 😋 in Sarlat-la-Canéda!

We slenteren verder door het centrum en pakken op een ander terras een bak koffie. Het blijft op een enkele spetter na gelukkig droog.
Onze wandeling gaat voort en brengt ons naar de stadstuinen, waar weer de nodige macro opnames zijn gemaakt.
Tegen het eind van de middag nog even langs de boulangerie 🥖 en dan voor de laatste maal naar La Galinie. Daar staat nog een vuurkever ons op te wachten. Tijdens een spel petanque komt er nog een enkele wolk voorbij, maar we zitten nog heerlijk buiten van het uitzicht te genieten. Rond half 10 nog even een stukje de heuvel opgelopen om de zonsondergang te bewonderen.

Morgen staat de trip naar ons volgende verblijf, aan de kust, op het programma.

Petanque stand: inmiddels gaat er zich een verschil aftekenen, de stand is nu 8-5 in het voordeel van de BN'er.
Weer: We staan op met motregen en nog geen 20 graden bij de koffie. Als om 14:00 uur alle regen voorbij is stijgt de temperatuur naar max. 23 graden.
KM gereden: 41, totaal 2556 km.