Dag 2: Door de Allgäu

Duitsland, Hochstadt (Pfalz)

Om 7 uur zijn we wakker en bereiden ons voor op het ontbijt. Het ontbijt is buiten of op de kamer, maar het is nog behoorlijk regenachtig. Maar gelukkig kunnen we buiten onder de parasol op de patio van het hotel genieten van het ontbijtbuffet.
Uiteindelijk vertrekken we om 9:15 uur met bestemming de Uracher Wasserfalle in Bad Urach. Onderweg nog een enkelbuitje, maar daarna werd het steeds beter. Op een terrasje bij het begin van de wandelweg naar de waterval nemen we een bakje koffie en beginnen dan met de 4 km rondweg. En het is meer dan de moeite waard. Beide zien we dit als de mooiste waterval ooit gezien, wellicht door het onverwachte nog fraaier dan de Niagara waterval. De Urach-waterval ligt twee kilometer ten zuidwesten van Bad Urach in het Maisental. Hier stort de uitstroom van de bron van de Brühlbach, die aan de rand van de Schwäbische Alb ontspringt, 37 meter vrij de diepte in, een tufsteentrede raakt en nog eens 50 meter over een steil glooiend met mos bedekt kussen van tufsteenkalksteen stroomt. Afhankelijk van de hoeveelheid water vormen zich meerdere waterarmen, die vervolgens samenvloeien en verder gaan als de Brühlbach. Door alle regen de laatste tijd is de hoeveelheid water groot en overspoelt zelfs de ernaast gelegen trappen.

Om 12:30 gaan we - met een korte lunchstop onderweg - verder naar het nabij gelegen Kasteel Lichtenstein. Ook hier een korte rondwandeling van 2 km gemaakt. Eerst naar de ruïne resten en daarna verder langs het kasteel. Kasteel Lichtenstein is ook wel bekend als "het sprookjeskasteel van Wuerttemberg". Het is een 19e-eeuws kasteel gebouwd in de stijl van het historisme boven de stad Honau, en in privé bezit.

In de middag dan door naar ons overnachtingsadres in Ottobeuren, een levendigere stad dan we eerst dachten Vanuit ons hotel Ulrich kijken we op het park en de Abdij van Ottobeuren. De abdij Ottobeuren is een benedictijner abdij en was een abdijvorstendom binnen het Heilige Roomse Rijk. Volgens de overlevering werd de abdij in 764 gesticht. Karel de Grote en zijn vrouw Hildegard worden vermeld als weldoeners. Het is een prachtig gebouw welke veel toeristen trekt.
Op een van de terrassen nabij de Abdij genieten we van een heerlijk half haantje resp. een Schnitzel Wiener Art.
Tegen 9 uur terug naar de kamer en zitten we nog even rustig op het balkon. Alhoewel rustig....de plaatselijke jeugd houdt zijn eigen dance festival in het park voor het hotel. Iets te hard helaas.

Weer: In de ochtend bewolkt, regen en 18 graden. In de middag meer zon en rond 23 graden.