Dag 5: NASA Space Center Houston

Verenigde Staten, Moore Grove

Vandaag een drukke en leuke dag. En de zon is gaan schijnen. We gaan vandaag NASA Space Center in Houston bezoeken. Bij eerdere vakanties haddden we al eens het Space Center in Florida bezocht maar hier waren we niet eerder.
Het Lyndon B. Johnson Space Center (JSC), dat in 1961 werd opgericht als het bemande ruimtevaartcentrum (MSC), werd genoemd ter ere van wijlen de president en is verantwoordelijk voor het ontwerp, de ontwikkeling en de exploitatie van menselijke ruimtevluchten. Al meer dan vier decennia is JSC de wereldleider in menselijke ruimtevluchtoperaties voor NASA.
De MSC opende in 1963 met Gemini IV als de eerste vlucht die hier werd bestuurd en werd een knooppunt van activiteiten toen het Gemini-programma eindigde en het Apollo-programma in een stroomversnelling kwam. Het Apollo-programma verkreeg het nationale doel, opgesteld door president Kennedy in 1961 om mannen op de maan te landen en veilig terug te brengen in het decennium van de jaren zestig.
De ogen van de wereld waren op Houston en de MSC op 20 juli 1969, zoals Neil Armstrong meldde vanuit het maanoppervlak: "Houston, de adelaar is geland." Uren later daalde Armstrong de ladder af van de Lunar Module (LM) "Adelaar" en verkondigde: "Dat is een kleine stap voor een man, een grote sprong voor de mensheid" toen hij zijn historische eerste stappen zette op het oppervlak van de maan. Later, in 1973, werd de MSC omgedoopt tot het Lyndon B. Johnson Space Center (JSC) en is sindsdien het hart geweest van het bemande ruimtevluchtprogramma. Het besturen van vluchten vanuit Gemini, Apollo, Skylab en de Apollo-Soyuz via het huidige Shuttle-programma is de verantwoordelijkheid van JSC-wetenschappers, ingenieurs, astronauten en andere personeelsleden.
JSC is de trainingsbasis en de thuisbasis voor de astronauten van onze natie en de site van Mission Control, waar een getalenteerd kader van vluchtleiders het werk van onze vrouwen en mannen in de ruimte bewaakt. De activiteiten als JSC omvatten de ontwikkeling, productie en levering van de Space Shuttle-banen; het testen van ruimtevaartuig-geassocieerde systemen; de ontwikkeling en integratie van experimenten voor menselijke ruimtevluchtactiviteiten; ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek en medisch onderzoek; de selectie en training van astronauten en de werking van menselijke ruimtevluchten.
Ga voor meer informatie over het Johnson Space Center naar de officiële NASA-website.

Wij hebben een twee uur durende rondtoer door het gehele complex gedaan en ons geen seconde verveeld. Veel te zien van de ontwikkeling van het hele Apollo programma en zelf de maanlanding meebeleven. Het was zeker de moeite waard.

Inmiddels schiet de dag al weer op en na een bezoek aan de Walmart arriveren we in het donker op onze volgende bestemming, Galveston Island State Park.