Dag 11: De Ossiachersee verkennen

Oostenrijk, Unterberg

Vandaag de dag om even de omgeving te verkennen. Hiervoor eerst naar het VVV voor aanschaf van de Karnten Card. Hiermee gratis toegang tot vele aktiviteiten die we gepland hebben. De plaatselijke VVV is wegens de feestdag (Maria Hemelvaart) gesloten, maara 5 km verderop is die van Sattendorf wel open, en ook druk bezocht. Dat hebben we afgehandeld. Nu even kijken waar ons appartement Reichmann een plekje aan het meer heeft. Het blijkt een plekje voor de hele wijk Unterberg te zijn met een oppervlak van ca. 25 x 25 meter. En op deze feestdag ligt het dorp er.

Snel door en een plekje zoeken om de wagen te parkeren bij de Bleistätter Moor. Daar, in het oosten van het Ossiachmeer, waar de Tiebel in het meer uitmondt, grenst het Bleistätter-Moor. Dit veengebied is in de jaren 30 ontstaan en de afgelopen decenia uitgebreid met bezinkbekkens van de Tiebel. Andere doelstellingen zijn het verbeteren van de bescherming tegen overstromingen en het creëren van waardevolle habitats. Het gecreëerde waterrijke habitat wordt bevolkt door tal van dier- en plantensoorten. Wij lopen in de ruimste zin eromheen (ruim 7 km) en leggen het af in de zinderende hitte. Onderweg een versnapering maar het is klam. Spoedig blijkt waarom. Onder de eerste regendruppels bereiken we de wagen weer en dan barst het goed los. De wegen staan in no-time blank, hagelstenen van een cm en het luchtalarm gaat af. Er blijkt een boot op het meer omgeslagen te zijn. https://youtu.be/F6UdzuTlvYY

Terug in het appartement is het na een uur weer droog en de zon komt terug. De temperatuur is echter wel 10 graden gezakt en dat is eigenlijk best fijn.
Voor de zondag ook maar weer eens uit eten in het vlakbij gelegen visrestaurant. Alhoewel vlakbij..... alles is op 1,5 km afstand en wel een klim van 60 meter in hoogte. Gelukkig heeft de wagen daar minder problemen mee dan wij is het genieten op het terras van het restaurant. Trudie haar visje en Bert bezwijkt toch weer voor de Wiener Schnitzel.